Józefa Amelia Wnuk [Wnukowa]
![Józefa Amelia Wnuk [Wnukowa]](/pliki/172141bab88990b8582ddb0c3d5df5cae86b4be5/hd/jozefa-amelia-wnuk-wnukowa.jpg)
Józefa Amelia Wnuk [Wnukowa]; fot. Zygmunt Szymoniak
Józefa Amelia Wnuk [Wnukowa]
ur. 2 kwietnia 1911 w Warszawie, zm. 23 stycznia 2000 w Gdańsku
Malarka, rysowniczka, projektantka tkaniny artystycznej, pedagog. Była córką adwokata Hermana Lewy Lasoty miłośnika sztuki i kolekcjonera. Po ukończeniu w 1928 r. gimnazjum humanistycznego (Prywatna Żeńska Szkoła Jadwigi Kowalczykówny i Jadwigi Jawurkówny) w Warszawie przez rok przebywała w Szwajcarii, gdzie uczęszczała m.in. na seminaria z historii sztuki w Lozannie. W 1929 r. odbyła pierwszą podróż do Włoch. W kolejnym roku rozpoczęła naukę w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie. W 1932 r. zdała do Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studiowała malarstwo u Mieczysława Kotarbińskiego, projektowanie u Wojciecha Jastrzębskiego, rzeźbę u Tadeusza Breyera i malarstwo architektoniczne u Leonarda Pękalskiego. W 1937 r. uzyskała absolutorium, zaś dyplom z malarstwa otrzymała w 1947 r. W l. 1936-1938 procowała w kilku fabrykach jako projektantka wzorów, m.in. w: Fabryce Zabawek Szrajera w Kaliszu, Hucie Szkła „Dąbrowa” koło Łukowa i Fabryce Porcelany „Giesche” w Katowicach. W 1937 r. wyjechała na trzymiesięczne studia artystyczne do Paryża. We Francji zwiedzała m.in. manufakturę tkactwa gobelinów i tkaniny w muzeum w Cluny pod Paryżem. Od 1938 r. należała do Lwowskiego Związku Zawodowego Artystów Plastyków, od 1941 r. do Związku Artystów Zachodniej Ukrainy, a od 1945 r. do Związku Polskich Artystów Plastyków, w którym pełniła m.in. funkcję Wiceprezesa (1952) Okręgu Gdańskiego. 6 stycznia 1938 r. w Warszawie zawarła związek małżeński z artystą rzeźbiarzem Marianem Wnukiem, który w tym samym roku otrzymał posadę w lwowskim Instytucie Sztuk Plastycznych. Zamieszkała z mężem we Lwowie. 7 lutego 1951 r. w Gdańsku małżeństwo oficjalnie wzięło rozwód, a Artystka została przy nazwisku Wnukowa.
Podczas drugiej wojny światowej zginęła najbliższa rodzina Twórczyni – rodzice i brat. Ona sama brała udział w obronie Lwowa i była sanitariuszką w szpitalu wojskowym. W 1941 r. wyjechała z wizytą do Moskwy, Leningradu i Kijowa na zaproszenie artystów ze Związku Radzieckiego. Walczyła w ruchu oporu. Używała pseudonimów – „Józefka”, „Magda” i „Malarka”. Od 1941 r. razem z mężem niosła pomoc Żydom ze środowiska artystycznego. Współpracowała z lwowskim oddziałem Rady Pomocy Żydom przy Delegaturze Rządu RP na Kraj – „Żegota”. Wśród artystów, którym Wnukowie pomagali byli m.in.: Artur Nacht (Stefan Artur Nacht-Samborski) wraz z rodziną, Jonasz Stern i Henryk Streng (Marek Włodarski).
W maju 1944 r. w obawie przed represjami wyjechała do Warszawy, pozostały we Lwowie cały dorobek artystyczny przepadł bezpowrotnie. W sierpniu 1944 r. wzięła udział w Powstaniu Warszawskim. Była m.in. łączniczką Komendy Głównej Armii Krajowej (legitymacja nr 802), a także sanitariuszką i przewodniczką po kanałach. Pod koniec walk przepłynęła wpław Wisłę z meldunkiem (przed wojną była pływaczką AZS Warszawa), ranna w nogę trafiła do szpitala wojskowego w Otwocku. W listopadzie po rekonwalescencji przyjechała do Lublina. Zaangażowała się w prace przy nowopowstałym Domu Pracy Twórczej w Łańcuchowie pod Lublinem (oddany w użytkowanie 8 października 1944). Tam dołączył do Niej mąż i inni artyści, m.in.: Hanna i Jacek Żuławscy, Helena i Juliusz Krajewscy, Wanda i Aleksander Winniccy, Maria i Stanisław Teisseyre, czy Jerzy Wolf. W dniach 28-31 sierpnia 1945 r. w Krakowie uczestniczyła w I Walnym Zjeździe Delegatów ZPAP. W związku z przenosinami Artystki na Wybrzeże 18 października 1945 r. ustąpiła z Zarządu Domu Pracy Twórczej, przekazując całą dokumentację i sprawozdanie do Zarządu Głównego ZPAP w Warszawie.
We wrześniu 1945 r. wraz z sześcioosobową grupą artystów: Janusz Strzałecki, Krystyna Łada-Studnicka, Juliusz Studnicki, Marian Wnuk, Hanna Żuławska i Jacek Żuławski zakładała Państwowy Instytutu Sztuk Plastycznych w Gdańsku z siedzibą w Sopocie (obecnie Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku). Pracę w Uczelni rozpoczęła w charakterze profesora, jednakże z braków formalnych w 1947 r. została mianowana zastępcą profesora w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku z siedzibą w Sopocie. Początkowo prowadziła Pracownię Kompozycji Płaskiej i Przestrzennej, natomiast Pracownią Specjalistyczną Tkactwa kierował Paweł Gajewski. Dodatkowo prowadziła Zakład Przedmiotów Teoretycznych dla Roku Ogólnego. Od 1946 r. należała do Komisji Selekcji wzorów i modeli wyrobów przemysłu artystycznego nadsyłanych do Centrali Przemysłu Artystycznego. Jesienią 1947 r. na zaproszenie Fundacji Kościuszkowskiej wyjechała na kilka miesięcy do Stanów Zjednoczonych jako komisarz Wystawy Malarzy Polskich. Przebywała w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Filadelfii i Chicago. Zajmowała się tam m.in. zbiórką książek i reprodukcji dla bibliotek szkół artystycznych w Polsce. Celem wyjazdu było również poznanie metod nauczania w dziedzinie projektowania wzorów dla produkcji przemysłowej i reklamowej, szczególnie poznanie nowych metod produkcji tkanin, dywanów i druków na tkaninach. Po powrocie zorganizowała w Uczelni warsztat druku sitowego na tkaninie. W roku akademickim 1947/1948 wraz z Jackiem Żuławskim i Pawłem Gajewskim prowadziła jedną z trzech pracowni specjalistycznych – Pracownię Malarstwa Architektonicznego i Tkaniny Dekoracyjnej na Wydziale Malarstwa i Architektury, a asystentami w Pracowni Kompozycji Płaskiej i Przestrzennej zostali Aleksander Kobzdej i Adam Haupt. W kolejnym roku akademickim przestała kierować Pracownią Kompozycji Płaskiej i Przestrzennej i razem z Jackiem Żuławskim była odpowiedzialna za funkcjonowanie Pracowni Malarstwa Architektonicznego i Tkaniny Dekoracyjnej. Decyzją MKiS została powołana na Przewodniczącą Komisji Selekcyjnej Okręgu Pomorskiego do spraw akceptowania wzorów i modeli wyrobów przemysłu artystycznego. W roku akademickim 1949/1950 została Kierownikiem jednej z trzech pracowni specjalistycznych – Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej na Wydziale Malarstwa i Projektowania Dekoracyjnego. Po reformie szkolnictwa wyższego w 1950 r. Pracownia ta przeszła pod Wydział Architektury Wnętrz, a w 1952 r. na Wydział Malarstwa. W marcu 1950 r. z inicjatywy Juliusza Studnickiego przy Uczelni została utworzona Pracownia „kołtryn”. W 1951 r. Pracownia została włączona do Zakładu Tkaniny Dekoracyjnej i przeszła pod kierownictwo Wnukowej. 28 grudnia 1951 r. przy Uczelni powołano Zakłady Naukowo-Badawcze (Zakłady Artystyczno-Naukowe Architektury-Ceramiki-Tkaniny). Artystce podlegał Zakład Tkaniny Dekoracyjnej. W 1952 r. reprezentowała Polskę na XXVI Biennale w Wenecji (La Biennale di Venezia). W tym samym roku uczestniczyła w czteroosobowej delegacji polskiego szkolnictwa artystycznego do Moskwy i Leningradu. W 1952 r. należała do zespołu twórców (Jacek Żuławski, Lech Kadłubowski, Hanna Żuławska, Juliusz Studnicki, Włodzimierz Padlewski, Wiktor Tołkin), który brał udział w konkursie na projekt stacji warszawskiego metra przy Placu Teatralnym (rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło 17 stycznia 1953 r., zespół otrzymał drugą III nagrodę). W l. 1953-1954 brała udział w projektowaniu i wykonywaniu dekoracji elewacji kamienic przy ulicy Długiej i Długim Targu w Gdańsku. 22 czerwca 1954 r. z okazji uroczystego otwarcia siedziby PWSSP w Gdańsku w odrestaurowanej Wielkiej Zbrojowni wygłosiła wykład przedstawiający historię Szkoły. 1 września 1954 r. została powołana na Prorektora PWSSP w Gdańsku, jednakże odmówiła przyjęcia stanowiska argumentując to, zbyt dużą liczbą wykonywanych zadań związanych m.in. z pracami na rzecz odbudowy kamienic Starego Miasta w Gdańsku, pracami przy polichromii elewacji w „Sieni Gdańskiej” i pracami w Zakładzie Naukowo-Artystycznym Tkaniny Dekoracyjnej (prace wykończeniowe w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, Pałacu Ostrogskich w Warszawie, kostiumy dla Zespołów Pieśni i Tańca „Śląsk” i „Stara Warszawa”). W 1955 r. została powołana przez MKiS na rzeczoznawcę naukowego Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej dla Pracowników Nauki. Była również jednym z głównych projektantów polichromii Dworca PKP w Gdyni. 28 grudnia 1955 r. otrzymała tytuł profesora nadzwyczajnego. W l. 1956-1963 r. odbyła kilka wyjazdów naukowych m.in. do: Francji, Grecji, Holandii, Włoch, Austrii, Związku Radzieckiego i na Węgry, a w 1959 r. w ramach wymiany kulturalnej wyjechała do Wietnamu i Pekinu. W Hanoi miała wystawę indywidualną. W 1958 r. była komisarzem wystawy Tkanina Sopocka zorganizowanej w ramach XI Festiwalu Sztuk Plastycznych w Sopocie. W 1961 r. w ramach Zakładów Artystyczno-Naukowych PWSSP w Gdańsku współrealizowała tkaniny dekoracyjne do wnętrz Zamku w Gołuchowie, a w 1974 r. do wnętrz Zamku w Książu Wielkim. Od 1962 r. procowała nad projektami tkanin dekoracyjnych wraz z pełną dokumentacją techniczną dla Centralnego Laboratorium Przemysłu Lniarskiego. W czerwcu 1964 r. wyjechała do Norwegii na stypendium fundacji artystycznej Muncha w Oslo. W l. 1964-1965 pracowała jako redaktorka nad powstaniem monografii Uczelni, która ukazała się drukiem pt. Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Gdańsku 1945-1965. Kolejne prace nad jubileuszowym wydawnictwem prowadziła w połowie lat osiemdziesiątych, co poskutkowało zgromadzeniem przez Artystkę bogatego materiału archiwalnego. W l. 1965-1968 r. była Kierownikiem Katedry Malarstwa Architektonicznego na Wydziale Malarstwa, w l. 1968-1971 Kierownikiem Katedry Tkaniny Dekoracyjnej na Wydziale Malarstwa. 1 września 1967 r. ponownie została powołana na stanowisko Prorektora, jednakże po roku zrezygnowała z pełnionej funkcji ze względu na zły stan zdrowia. W l. 1970-1971 wykonywała dekorację plafonu według własnego projektu do sieni Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku. W 1971 r. w związku z reorganizacją Uczelni Pracownia Tkaniny Dekoracyjnej prowadzona przez Wnukową weszła w skład Katedry Projektowania Malarstwa i Rzeźby w Architekturze i Urbanistyce, a następnie Katedry Specjalizacji Dodatkowych na Wydziale Malarstwa i Rzeźby, którą kierowała w l. 1976-1981. Latem 1973 r. w sopockim mieszkaniu i pracowni Artystki wybuchł pożar, który zniszczył prawie cały Jej dorobek (około 150 obrazów olejnych, gwaszy i temper), ocalały wyłącznie szkicowniki. W kolejnym roku mieszkanie i pracownia zostały odbudowane. W 1975 r. odbyła podróż do Hiszpanii. W tym samym roku zainicjowała w Uczelni prace nad przystosowaniem warsztatów tkackich (krosna, obróbka wełny, farbiarnia, a przede wszystkim przeszkolenie zespołu wykonującego projekty artystów z PWSSP w Gdańsku) do wykonywania wielkoformatowych gobelinów. Pozwoliło to wykonać m.in. gobelin Dar Pomorza dla Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni i serię gobelinów dla Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W 1979 r. ZPAP wytypował Artystkę na matkę chrzestną statku m/s Artur Grottger. Uroczystość wodowania zbudowanego dla PLO odbyła się w stoczni Sorel w Kanadzie. W l. 1979-1983 prowadziła nadzór artystyczno-wykonawczy nad serią gobelinów zamówionych do Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy według projektów różnych artystów, wśród nich byli: Kiejstut Bereźnicki, Kazimierz Śramkiewicz i Mieczysław „Mieto” Olszewski. 1 października 1981 r. przeszła na emeryturę, pracując w macierzystej Uczelni do 1984 r. W tym samym roku otrzymała dwuletnie stypendium twórcze MKiS. W 1988 r. odbyła półroczny rejs „dookoła Ziemi” na statku Artur Grottger. W 1995 r. w czterech numerach czasopisma „Pomerania” ukazał się wywiad z Artystką pt. Długie życie upartej dziewczynki. Z prof. Józefą Wnukową rozmawia Henryka Dobosz. Profesor Józefa Wnuk [Wnukowa] zmarła 23 stycznia 2000 r. Została pochowana na Cmentarzu Komunalnym w Sopocie.
Wystawy
Wystawy indywidualne (wybór):
- 1954 – wystawa malarstwa, BWA, Sopot
- 1956 – Gdańsk
- 1959 – wystawa gwaszy i temper, Hanoi
- 1962 – Wystawa obrazów Józefy Wnukowej, XV FSP, BWA, Sopot; BWA, Bydgoszcz
- 1962 – wystawa malarstwa, BWA, Bydgoszcz
- 1964 – wystawa gwaszy i rysunków, Oslo
- 1966 – Józefa Wnukowa. Malarstwo. Cykl krajobrazy bliskie i dalekie, Zachęta, Warszawa
- 1966 – Wystawa malarstwa Józefy Wnukowej, ZPAP, Gliwice; BWA, Lublin
- 1969 – Józefa Wnukowa. Malarstwo, BWA, Zakopane
- 1973 – Pokaz malarstwa Józefy Wnukowej z cyklu „Ptaki”, Galeria Kordegarda, Warszawa
- 1981 – wystawa malarstwa, BWA, Sopot
- 1982 – wystawa malarstwa, BWA, Zakopane
- 1983 – wystawa malarstwa, BWA, Bydgoszcz
- 1984 – BWA, Gdańsk
- 1985 – Wystawa malarstwa Radunia rzeka szczęśliwa, BWA, Gdańsk
- 1986 – cykl Ptaki, Warszawa
- 1986 – Wystawa malarstwa Ptaki, Galeria przy kościele św. Michała, Sopot
- 1986 – Wystawa malarstwa Ptaki w ramach Tygodnia Kultury Katolickiej, Galeria św. Jacka przy kościele św. Mikołaja, Gdańsk
- 1986 – Józefa Wnukowa wystawa malarstwa, Galeria Test MDM, Warszawa
- 1991 – Wśród mórz i oceanów. Wystawa malarstwa Józefy Wnukowej, BWA, Sopot; BWA, Kraków
- 1994 – Święty Franciszek na Kaszubach. Malarstwo Józefy Wnukowej 1974-1994, MN w Gdańsku; Kartuzy; Chmielno
Wystawy zbiorowe (wybór):
- 1938-1939 – wystawy ZPAP we Lwowie
- 1941 – Wystawa Członków Związku Artystów Zachodniej Ukrainy, Moskwa
- 1944 – I Wystawa ZPAP, Muzeum Lubelskie, Lublin
- 1946 – I Wystawa Wiosenna Obrazów i Rzeźb Okręgu Gdańskiego ZPAP, PG, Gdańsk
- 1947 – II Doroczna Wystawa Malarstwa, Rzeźby i Grafiki, Sopot
- 1947-1948 – Wystawa Malarzy Polskich, Fundacja Kościuszkowska, Nowy Jork, Waszyngton, Cleveland, Filadelfia, Chicago
- 1949 – Ogólnopolska Wystawa Malarstwa Współczesnego, II FP, Sopot
- 1949 – Współczesna Polska Wystawa Marynistyczna, II FP, Sopot
- 1950 – I OWP, Warszawa
- 1950 – IV Ogólnopolska Wystawa Zimowa, Radom
- 1951 – II OWP, Warszawa (wyróżnienie i III nagroda zespołowa za pracę Manifestacja pierwszomajowa w 1905)
- 1951 – Wystawa Pierwszomajowa OG ZPAP, Państwowy Teatr Wybrzeże, Gdańsk
- 1951 – Wystawa poświęcona pamięci Feliksa Dzierżyńskiego z okazji 25. rocznicy jego śmierci, Pałac Radziwiłłów, Warszawa
- 1951 – Pokaz tkaniny sopockiej opartej na motywach ludowych z Zakładu Tkaniny Dekoracyjnej PWSSP w Gdańsku z siedzibą w Sopocie, SARP, Warszawa
- 1951 – VI Doroczna Wystawa Plastyków OG ZPAP, IV FSP, Sopot
- 1952 – III OWP, Warszawa (wyróżnienie i nagroda państwowa III stopnia w zespole)
- 1952 – Wystawa Pierwszomajowa OG ZPAP, Sopot
- 1952 – XXVI Biennale w Wenecji Międzynarodowa Wystawa Sztuki – La Biennale di Venezia
- 1952 – Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, Rzeźby i Grafiki Kobieta w walce o pokój, TPSP Pałac Sztuki, Kraków
- 1952 – Wystawa Od szkicu do obrazu, CBWA, Sopot; Muzeum Pomorza Zachodniego, Szczecin
- 1952 – Wystawa Sto lat realizmu w sztuce polskiej, MNW, Warszawa; Akademia Sztuk Pięknych, Moskwa
- 1953 – VIII Doroczna Wystawa OG ZPAP, VI FSP, Sopot; Szkoła TPD NR 1, Elbląg
- 1953 – Pierwsza Powszechna Wystawa Architektury Polski Ludowej, Zachęta, Warszawa
- 1953 – Ogólnopolska Wystawa 10 lat Ludowego Wojska Polskiego w plastyce, Zachęta, Warszawa
- 1954 – IV OWP, Zachęta, Warszawa (wyróżnienie)
- 1954 – Wystawa wiosenna OG ZPAP, Pawilon MKiS, Poznań
- 1954 – Doroczna Wystawa Pierwszomajowa OG ZPAP, CBWA, Sopot
- 1954 – IX Doroczna Wystawa OG ZPAP, VII FSP, Sopot
- 1954 – Wystawa tkactwa artystycznego na przestrzeni dziejów, VII FSP, Sopot
- 1954 – Wystawa malarstwa, grafiki i rzeźby członków OG ZPAP, Dom Sztuki, Bydgoszcz
- 1955 – Wystawa Tkaniny i Ceramiki Gdańskiej, Zachęta, Warszawa
- 1956 – Wystawa ceramiki i tkaniny do wnętrz mieszkalnych z Zakładów Ceramiki i Tkaniny Dekoracyjnej, DESA, Warszawa
- 1956 – Wystawa Tkaniny i Ceramiki Gdańskiej, Berlin
- 1958 – Wystawa Tkaniny Sopockiej, XI FSP, Sopot; Muzeum Włókiennictwa, Łódź
- 1958-1959 – Wystawa Sztuki Polskiej, Egipt; Syria; Irak
- 1959 – Wystawa 27 Malarzy i Rzeźbiarzy z Wybrzeża, XII FSP, Sopot
- 1960 – Salon Okręgu Gdańskiego ZPAP, XII FSP, Sopot
- 1961 – Wystawa Polskie dzieło plastyczne w XV-lecie PRL, Zachęta, Warszawa
- 1961 – Jubileuszowy Salon OG ZPAP, XIV FSP, Sopot
- 1961 – Wystawa Zakładów Architektury Wnętrz, Ceramiki i Tkaniny Dekoracyjnej, Targi Wzornictwa Przemysłowego, PKiN, Warszawa
- 1962 – Wystawa Zakładów Architektury Wnętrz, Ceramiki i Tkaniny Dekoracyjnej (tkaniny drukowane na lnie dla małych wnętrz mieszkalnych) – II Targi Wzornictwa Przemysłowego, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Dom Chłopa, Poznań
- 1962 – Wystawa Salon Jesienny, Gdańsk (nagroda)
- 1962 – Współczesna Polska Tkanina Artystyczna, XV FSP, Sopot
- 1962 – Zakłady Ceramiki i Tkaniny Dekoracyjnej na Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz i Sztuki Dekoracyjnej, Warszawa
- 1962 – Wystawa Malarstwa, Londyn
- 1963 – Salon OG ZPAP, XVI FSP, Sopot
- 1963 – IV Międzynarodowa Wystawa Sztuki Krajów Bałtyckich, Rostock
- 1964 – V Ogólnopolska Wystawa Marynistyczna, XVII FSP, Sopot
- 1964 – Wystawa Salon Jesienny, Gdańsk (nagroda)
- 1964 – Wystawa XX lat Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej w twórczości plastycznej, BWA, Sopot
- 1964 – Wystawa Tkaniny i Ceramiki Artystycznej w XX-lecie PRL, Muzeum Pomorskie, Gdańsk
- 1964 – Ogólnopolska Wystawa Tkaniny, Ceramiki i Szkła, Warszawa
- 1964 – Wystawa Polskiej Sztuki Użytkowej, Budapeszt; Bukareszt; Praga; Sofia; Belgrad
- 1964 – Wystawa Junge Künstler, Oslo
- 1964 – Ogólnopolska Wystawa Marynistyczna, Warszawa
- 1964 – Wystawa Polskich Marynistów, Plymouth
- 1965 – Wystawa 20 lat Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej w twórczości plastycznej. Wystawa Malarstwa, Zachęta, Warszawa
- 1965 – Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, Rzeźby i Grafiki Porównania, XVIII FSP, Sopot
- 1965 – Wystawa Spotkania Krakowskie, Kraków
- 1965-1966 – Ogólnopolska wystawa malarstwa Jesienne konfrontacje, Dom Sztuki, Rzeszów
- 1967 – Salon XX-lecia OG ZPAP, XX FSP, Sopot
- 1967 – Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, Rzeźby i Grafiki Porównania 2, XX FSP, Sopot
- 1967 – Pejzaż polski w malarstwie współczesnym, BWA, Bydgoszcz
- 1968 – Salon OG ZPAP, XXI FSP, Sopot
- 1968 – Wystawa polskich marynistów, Plymouth
- 1968 – Wystawa Spotkania Krakowskie, Kraków
- 1969 – Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, Rzeźby i Grafiki Porównania 3, XXII FSP, Sopot
- 1971 – Salon OG ZPAP, XXIV FSP, Sopot
- 1971 – Wystawa Twórcy szkoły sopockiej, Muzeum Pomorskie, Gdańsk
- 1974 – Wystawa Ogólnopolska Motywy wiejskie w malarstwie, Bydgoszcz (medal za najlepszy zestaw prac)
- 1975 – Wystawa marynistyczna, Gdańsk
- 1975 – Wystawa Twórczość kobiet plastyczek, Muzeum Narodowe, Gdańsk
- 1976 – Wystawa Malarstwa Akwarelowego, Wrocław
- 1977 – II Biennale Sztuki Gdańskiej (medal za dzieło o wybitnych wartościach artystycznych)
- 1978 – Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, Zakopane
- 1979 – Wystawa Bielska Jesień, Bielsko-Biała (medal)
- 1983 – Wystawa Malarze i rzeźbiarze sopoccy 1945-1983, BWA, Sopot
- 1984 – Tydzień Kultury Katolickiej. Wystawa malarstwa, Galeria św. Jacka, Kościół św. Mikołaja w Gdańsku
- 1985 – VI Biennale Sztuki Gdańskiej, BWA, Sopot (wyróżnienie honorowe)
Projekty, nadzór, realizacje indywidualne i w zespołach (wybór)
- 1938 [?] – Praca przy polichromii kościoła w Żydaczowie pod Lwowem (współpraca Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1946 – Projekt gobelinu Wielki połów (projekt Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1947-1950 – Liczne projekty i realizacje w ramach Pracowni Tkaniny Artystycznej PWSSP w Gdańsku
- 1949 – Projekty tkanin drukowanych na lnie dla Zakładów Lniarskich w Żyrardowie
- 1951 – Tkaniny dekoracyjne przygotowane na Festiwal Młodzieży w Berlinie
- 1952 – Tkanina Kółka do kawiarni Niespodzianka w dzielnicy MDM w Warszawie (wspólnie z Marianem Strzeleckim)
- 1953-1955 – Malarstwo monumentalne na fasadach kamienic przy ul. Długiej i Długim Targu (projekty i wykonanie Józefa Wnuk [Wnukowa] z zespołem)
- 1953 – Tkaniny Czerwone wstęgi, Błękitna z kukułką na Festiwal Młodzieży w Bukareszcie (projekt Anna Wójcik, nadzór Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1953-1954 – Sztandar do Pawilonu polskiego na wystawę Osiągnięcia plastyki w Polsce Ludowej zorganizowanej w związku z I Polską Wystawą Gospodarczą w Pekinie (26 września – 1 listopada 1954) (projekt Józefa Wnuk [Wnukowa], zespół wykonawczy, m.in.: Daniela Droździecka, Zofia Polasińska, Bernarda Solska, Wacława Strzelecka, Marian Strzelecki, Józef Miętki i Anna Wójcik). Tkanina przed wysłaniem do Pekinu została zaprezentowana w auli Politechniki Warszawskiej
- 1954-1955 – Tkaniny wykładzinowe do Domu Kultury w Nowym Porcie w Gdańsku (projekt Bernarda Świderska, zespół wykonawczy, m.in.: Daniela Droździecka, Krystyna Jacobson, Zofia Polasińska, Bernarda Świderska, Zula i Marian Strzeleccy i Anna Wójcik, nadzór Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1954-1955 – Tkanina dekoracyjna do Pawilonu Polskiego na Międzynarodowe Targi w Izmirze 1955 (projekt Anna Wójcik, nadzór Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1955 – Tkanina Groteska do sopockiej restauracji „Ermitaż” (projekt Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1955 – Tkaniny wykładzinowe do Pałacu Ostrogskich (Muzeum Chopina) w Warszawie (projekt Józefa Wnuk [Wnukowa], współpraca Zula Strzelecka i Bernarda Świderska)
- 1955 – Baldachim do loży honorowej na Stadion 10-lecia w Warszawie podczas Międzynarodowego Festiwalu Młodzieży i Studentów (projekt Ryszard Kozakiewicz, zespół wykonawczy, m.in.: Gizela Bachtin-Karłowska, Daniela Droździecka, Krystyna Jacobson, Zofia Polasińska, Zula i Marian Strzeleccy, nadzór Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1955-1963 – Prace nad kolorystyką całości programu Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” – projekty i realizacje materiałów przeznaczonych na kostiumy, kurtynę (Józefa Wnuk [Wnukowa] z zespołem)
- 1958 – Tkanina Geometryczna, Bursztyny (projekt Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1958-1960 – Kostiumy dla baletu Opery Bałtyckiej w Gdańsku: „Wesele w Ojcowie”, „Harnasie”, „Cudowny Mandaryn” (Józefa Wnuk [Wnukowa] z zespołem)
- 1960-1961 – Tkaniny wykładzinowe „kołtryny” do zamku w Gołuchowie (16 sal) – projekty powstały w l. 50. XX w. (całość Józefa Wnuk [Wnukowa] i Juliusz Studnicki oraz indywidualne projekty poszczególnych pomieszczeń i praca zespołowa)
- 1960-1964 [?] – Tkanina Lampiony (projekt Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1961-1963 – Projekty i realizacje wzorów tkanin drukowanych na lnie dla Centralnego Laboratorium Wzornictwa Przemysłu Lniarskiego (Józefa Wnuk [Wnukowa], Bernarda Świderska, D. Mikłaszewska)
- 1970-1971 – Malowidło na desce modrzewiowej – strop w Sieni Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku (projekt i realizacja Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1974-1975 – Tkaniny wykładzinowe do Zamku w Książu Wielkim (projekty Józefa Wnuk [Wnukowa] i Bernarda Świderska)
- 1976-1979 – Gobelin Dar Pomorza dla Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni (projekt Jacek Żuławski, Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1983-1985 (1985-1991 wykonanie) – Gobelin Morze Prusów „Adalbertus” dla Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (projekt Józefa Wnuk [Wnukowa])
- 1991-1992 – Gobelin Dwusetna rocznica Konstytucji 3 Maja (według szkicu Józefy Wnuk [Wnukowej], wykonanie Magdalena Heyda-Usarewicz)
Nagrody i odznaczenia
- 1953 – Nagroda Państwowa III stopnia w dziedzinie sztuki
- 1953 – Złoty Krzyż Zasługi za wybitne osiągnięcia w pracy zawodowej i społecznej
- 1955 – Medal X-lecia Polski Ludowej
- 1956 – Nagroda Państwowa II stopnia w dziedzinie sztuki
- 1956 – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski
- 1959 – Krzyż Oficerski Odrodzenia Polski
- 1960 – Odznaka za zasługi dla miasta Gdańska
- 1964 – Nagroda MKiS II stopnia za pracę pedagogiczną
- 1971 – Odznaka Zasłużony Działacz Kultury
- 1973 – Medal 25-lecia wyzwolenia Gdańska
- 1974 – Odznaka za zasługi dla Gdańska
- 1975 – Nagroda Rektora PWSSP w Gdańsku za pracę Głównego Projektanta tkanin w Zamku Książ
- 1976 – Nagroda MKiS II stopnia za pracę w dziedzinie artystycznej i pedagogicznej
- 1976 – Nagroda Rektora za szczególne osiągnięcia w dziedzinie tkaniny artystycznej
- 1977 – Nagroda zespołowa Rektora za szczególne osiągnięcia w dziedzinie tkactwa
- 1978 – Nagroda Wojewody Gdańskiego
- 1978 – Złota Odznaka za zasługi dla Zakopanego
- 1978 – Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski
- 1979 – Nagroda Rektora PWSSP w Gdańsku za realizację artystyczną gobelinu Dar Pomorza
- 1979 – Odznaka Zasłużony Pracownik Morza
- 1980 – Medal Prezydenta Miasta Gdańska
- 1981 – Nagroda MKiS I stopnia
- 1981 – Nagroda Rektora PWSSP w Gdańsku
- 1984 – Nagroda Rektora PWSSP w Gdańsku za przygotowanie materiałów do monografii Uczelni
- 1985 – Medal 40-lecia Polski Ludowej
- 1991 – Nagroda Prezydenta Miasta Sopotu za całokształt pracy artystycznej
- 1994 – Nagroda Artystyczna Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki
- 1997 – Medal Księcia Mściwoja II
Źródła
Józefa Wnukowa. Malarstwo, CBWA Zachęta w Warszawie, [katalog wystawy], Warszawa 1966.
Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Gdańsku, 1945-1965, Gdańsk 1965.
H. Andrzejewska, Nowy cykl Józefy Wnukowej, „Przegląd Artystyczny”, 1973, nr 6, s. 58-59.
„Wśród mórz i oceanów”. Wystawa malarstwa Józefy Wnukowej (1988-1991), [katalog wystawy], Sopot 1991.
Święty Franciszek na Kaszubach. Malarstwo Józefy Wnukowej 1974-1994, red. M. Krajewska, Gdańsk 1994.
A. Demska, Józefa Wnukowa, „2 + 3 D. Ogólnopolski Kwartalnik Projektowy”, 2004, nr 10, s. 54-58.
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku 1945-2005. Tradycja i współczesność, 60 lat ASP w Gdańsku, red. W. Zmorzyński, Gdańsk 2005.
Józefa Wnukowa 1911-2000 : twórcy i założyciele szkoły sopockiej, [katalog wystawy], red. M. Krajewska, Sopot 2008.
H. Bilewicz, Tkaniny sopockie. Re: wizja, w: „Młodość sztuki naszego czasu. Tkanina malowana i drukowana lat 50. i 60. XX w. z kolekcji Centralnego Muzeum Włókiennictwa, [katalog wystawy], Łódź 2012.
Gobeliny. Z Kolekcji Filharmonii Pomorskiej, oprac. M. Olszewska, A. Wysocka, Bydgoszcz 2024.
Oprac. Anna Polańska