Kasia Gajka, Weronika Jastrzemska i ROCHE z nominacjami do Projektu Roku STGU

Kasia Gajka, Weronika Jastrzemska i ROCHE z nominacjami do Projektu Roku STGU

Wydział: Grafika

Kasia Gajka, Weronika Jastrzemska i ROCHE z nominacjami do Projektu Roku STGU

Projekty naszych absolwentek i absolwenta nominowane w konkursie graficznym PROJEKT ROKU, organizowanym przez Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU)! W kategorii Świeża krew nominowano Kasię Gajkę za “Jej Kwantowość” ”- opracowanie graficzne oraz ilustracyjne książki z dziedziny fizyki kwantowej; Weronikę Jastrzemską za identyfikację wizualną Festiwalu Filmu Niemego oraz ROCHE za projekt “SZTOS”. Kasia Gajka za swój projekt została nominowana również w kategorii Idea.

Gratulujemy!

 

Kasia Gajka

 „Jej Kwantowość”, opracowanie graficzne oraz ilustracyjne książki z dziedziny fizyki kwantowej. Artystyczna interpretacja oraz wizualizacje zjawisk mechaniki kwantowej.

Kategoria: Idea I Kategoria: Świeża krew

„Jej Kwantowość” powstała w ramach pracy dyplomowej na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, na Wydziale Grafiki. Jest to transdyscyplinarna, wizualno-artystyczna interpretacja zjawisk z mechaniki kwantowej, w której nauka i sztuka koegzystują ze sobą, stanowiąc równorzędne źródła poznania tej wciąż elitarnej, nieintuicyjnej dziedziny wiedzy. Książka traktuje o początkach wszechświata, materii, złożonych systemach cząsteczek, zjawiskach zachodzących na poziomach w skali mikro. Autorem tekstu jest Jacek Binek, którego barwne opowieści odczarowujące świat kwantów, stały się inspiracją do podjęcia tego tematu. Bogactwo obrazu wynika z jego hybrydycznego i transdyscyplinarnego charakteru. Siłą przekazu są wielowymiarowość, różnorodność wypowiedzi, barwność, dosłowność, metafora oraz analogie do świata realnego jako pomostu pomiędzy postrzeganiem abstrakcyjnym, a tym co znane i namacalne. Zarówno analityczne intencje towarzyszące wielomiesięcznej pracy badawczej poprzedzającej proces projektowy, jak również pozyskane wnioski pozwoliły na konstytuowanie się pomysłu koncepcji interpretacji artystycznej pracy, która w trakcie tworzenia ewoluowała. Zależało mi na wykreowaniu tego świata na nowo, przedstawieniu jego mechanizmów w taki sposób, w jaki nikt do tej pory tego nie uczynił, przełamując tym samym jednorodne, powtarzalne schematy wizualne. Stąd sposób przedstawień zjawisk od strony fizyki kwantowej jest nowatorski, nieschematyczny, świeży, zacierający nieprzekraczalność pomiędzy skalą mikro i makro. Całość przekazu, zarówno na poziomie przedstawień, projektu layoutu, oprawy książki (szyta, grzbiet otwarty), jak również techniki wykonania okładki (druk lentikularny), miała przybliżać nieprzewidywalną, pełną paradoksów rzeczywistość. Po poruszeniu książką, portret realistyczny dziewczyny zmienia się w kwantowy. Uważam, że nie trzeba znać zaawansowanej fizyki ani formuł matematycznych, aby doświadczyć dobroczynnego wpływu rozumienia złożonych zjawisk. Fakt mentalnego oswajania praw rządzących naturą, której częścią jesteśmy niesie ulgę, spokój, przywraca równowagę, a nawet pogodę ducha w niespokojnym czasie. Uwalnia od groźnego wpływu informacyjnych śmieci oraz kłamstw osób o wątpliwym statusie moralnym i merytorycznym. Wolny, rozumiejący rzeczywistość umysł nie ulega ideologiom, które niszczą dobrostan ludzi i planety. Nic bardziej nie zabezpiecza przed obecnymi i przyszłymi tyraniami oraz ich zgubnymi ideami niż edukacja. „Jej Kwantowość” jest kierowana zarówno do dorosłych, młodzieży, osób związanych z edukacją, ciekawych i nieobojętnych, którzy następnie mogą sięgać po bardziej zaawansowane lektury z dziedziny, która już od ponad stu lat kształtuje oblicze ludzkości.

Więcej informacji – przejdź do strony

 

 

Weronika Jastrzemska

Identyfikacja wizualna Festiwalu Filmu Niemego

Kategoria: Świeża krew

Festiwal Filmu Niemego miał swoje początki w roku 1996 kiedy to za sprawą krakowskich kiniarzy z Centrum Filmowego Graffiti zaprezentowani w Kinie Wanda filmy z pierwszej dekady XX wieku. To był pierwszy tego rodzaju festiwal w Polsce i jeden z pierwszych na świecie. Festiwal Filmu Niemego łączy w sobie niemy obraz z muzyką graną na żywo. Od 2003 roku każda kolejna edycja odbywa się w Kinie Pod Baranami i każda z nich ma temat przewodni.

Unikatowy charakter kina niemego stał się fundamentem całej identyfikacji. Ideą całego projektu było zaprojektowanie syntezy języka wizualnego łączącego historię z nowoczesnością. Obecna w filmie niemym odręczna i różnorodna typografia znajduje swoje odniesienie w projekcie w postaci połączenia dwóch bardzo różnych typografii. Eleganckiej z elementem dekoracyjności oraz swobodnej i lekko abstrakcyjnej. Zniszczona klisza będąca efektem upływu czasu stała się inspiracją do zaprojektowania autorskiej interpretacji tego zjawiska za pomocą szumu stworzonego z bitmapy.

Typografia momentami pełni rolę dekoracyjną ale jeśli zachodzi potrzeba również występuje w spokojniejszej formie. Połączenie dwóch różnych typografii spowodowało uzyskanie oczekiwanego efektu czyli nawiązanie do odręcznej i indywidualnej dla każdego filmu typografii. Dodatkowo został dobrany krój uzupełniający Area w odmianie Hairline. Jest używany wszędzie tam, gdzie znajdują się opisy oraz mniej istotne nagłówki. Projekty składające się na całość identyfikacji zawierają jednocześnie dwie wersje językowe. Wersję polską oraz angielską. Dla czytelnego wyróżnienia tych dwóch języków w projektach zastosowano wersję niepochyloną dla części polskiej oraz wersję italic w części angielskiej.

Zaprojektowany został zestaw próbnych siatek definiujących rozłożenie typografii i zniekształconego obrazu. Podczas procesu projektowego wcześniej zaproponowane siatki okazały się zbyt skomplikowane i w niedostateczny sposób spełniały swoje zadanie. Uniemożliwiały łatwe powielanie motywów graficznych w zależności od formatu oraz posiadały niepotrzebne podziały kompozycji. Łatwość użycia oraz prostota spowodowały potrzebę zaprojektowania nowej siatki o wiele prostszej od zaproponowanych wcześniej. Uproszczony layout spełnił wszystkie warunki i został wybrany do dalszej pracy projektowej. Dzięki prostocie jest łatwy w użyciu. Odpowiednio wydzielona przestrzeń na typografię pozwala jej swobodnie i w wystarczający sposób wybrzmieć na formacie. Stylizacja zdjęć oraz odpowiednie ich wykadrowanie zgodnie z layoutem, stworzyło ciekawą kompozycję typograficzno-wizualną nadając całości odpowiedni charakter.

Charakter identyfikacji mocno zdefiniował formę znaku Festiwalu Filmu Niemego. Zabieg stosowany w nagłówkach został w nim powtórzony ale z jeszcze większym zarysowaniem różnorodności. Podczas pracy projektowej w poszukiwaniu najlepszego i najczytelniejszego rozwiązania powstała seria znaków, które z powodów wspomnianej czytelności czy kompozycji zostały odrzucone. Znak dodatkowo umożliwia zastosowanie wersji z dopiskiem niezbędnej przy konkretnych edycjach festiwalu.

Więcej informacji – przejdź na stronę

 

ROCHE

SZTOS

Kategoria: Świeża krew

Layout magazynu oraz dobór form graficznych nawiązują do ideologii doomeryzmu. Wybrane fonty oraz elementy składu są zniekształcone, zainspirowane zanieczyszczeniami i wyniszczeniem środowiska. Aneks do dyplomy stanowi kampania reklamowa tegoż magazynu. Aby skontrastować z jasnym layoutem magazynu kampania jest ciemna, wręcz czarna. Korzysta z tych samych zasad przy doborze fontów oraz elementów graficznych tworząc pełny spójny branding z magazynem. Branding składa się z plakatu reklamowego, gadżetów reklamowych (przypinek, naklejek, toreb, koszulek, bluz), zinu/plakatu zawierającego manifest, szablonu pod social media

(Facebook, Instagram) oraz okładek dla playlist na YouTube oraz Spotify.

Wiecej informacji – przejdź na stronę

 

***

Projekt Roku to pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Konkurs powołany do życia w 2010 corocznie (z wyjątkiem 2015–2016) analizuje najbardziej przełomowe realizacje twórców grafiki użytkowej w Polsce oraz promuje wartości bliskie Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej.

Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej zostało powołane do życia w 2004 roku z inicjatywy grupy projektantów z Warszawy. Ideą STGU jest obrona niezależności twórczej i zasad rzetelnego, profesjonalnego designu oraz dbanie o prestiż zawodu projektanta. STGU działa na rzecz promowania dobrych praktyk, wypowiada się w kwestii etyki w projektowaniu, wspiera inicjatywy prospołeczne i bierze czynny udział w dyskusji na temat funkcji grafiki użytkowej. W ostatnich latach pracowaliśmy m.in. nad konkursem na identyfikacją Muzeum Getta Warszawskiego oraz konkursem na projekt systemu informacji miejskiej dla Krakowa.