Gdynia Design Days: najlepsze projekty dyplomowe AiW

Gdynia Design Days: the best A&D diploma projects

Gdynia Design Days: najlepsze projekty dyplomowe AiW

Projekt Klaudii Towarnickiej

Wydział: Architektura i Wzornictwo

Gdynia Design Days: najlepsze projekty dyplomowe AiW

Gdynia Design Days: the best A&D diploma projects

Już po raz ósmy przyznano nagrody za najlepsze projekty dyplomowe zrealizowane na Wydziale Architektury i Wzornictwa ASP Gdańsk 2020/2021. Celem konkursu jest promowanie twórczości oraz pokazanie różnych sposobów myślenia młodych zdolnych projektantów.

Jury w składzie:
• Ewa Janczukowicz-Cichosz – wicedyrektor PPNT Gdynia
• Ewa Chudecka – PPNT Gdynia | Centrum Designu
• dr hab. Anna Wejkowska-Lipska – ASP Gdańsk
• prof. dr hab. Tadeusz Pietrzkiewicz – ASP Gdańsk
• Wojciech Trzcionka – Design Alive


przyznało 2 nagrody Grand Prix w kategorii Architektura oraz Wzornictwo oraz po dwa wyróżnienia w każdej z kategorii. Laureaci nagrody głównej otrzymają roczną subskrypcję pakietu Adobe Creative Cloud, a ich projekty zostaną zaprezentowane na wystawie Nowa Generacja organizowanej w ramach festiwalu Gdynia Design Days w dniach 3-11 lipca.
Poznajcie tegorocznych zwycięzców!

ARCHITEKTURA:
GRAND PRIX
Dom słów. Kultura pisma i książki. Adaptacja wnętrz dawnego klasztoru św. Moniki w Lizbonie.
Autor: Klaudia Towarnicka
Uzasadnienie: Projektantka zaproponowała przemyślane rozwiązanie na zadany temat dyplomowy. Zaproponowana przez nią przestrzeń jest nie tylko funkcjonalna, ale przede wszystkim przemyślana pod względem ścieżki użytkownika. Wchodząc do przestrzeni młody odbiorca przechodzi przez poszczególne etapy poznawania i kontaktu z książkami. W pierwszym etapie swojej ścieżki użytkownicy poznają papier, który mogą fizycznie dotknąć, następnie przechodzą do przestrzeni wypełnionej książkami, by zakończyć swoją podróż w przestrzeni czytelniczej, gdzie w towarzystwie opiekunów mogą zagłębić się w wybraną lekturę. Jak słusznie zauważa projektantka, młodzi użytkownicy, którzy stanowią grupę docelową zaprojektowanej przestrzeni, są na tym etapie rozwoje, w którym najłatwiej jest zainteresować ich literaturą. Projekt wyróżnił się również sposobem adaptacji zastanej przestrzeni dawnego klasztoru św. Moniki w Lizbonie. Projektantka zaproponowała proste rozwiązanie, które w delikatny i nieingerujący w zastaną tkankę sposób, buduje przestrzeń oraz narracje. Nowa tkanka wykonana ze stalowych rurek ułożonych wertykalnie i horyzontalnie, które powielają strukturę klasztoru oraz podkreślają jego funkcje sacrum. Użycie subtelnego koloru, nadaje całości lekkości oraz nowoczesnego charakteru. Projekt jest dobrym przykładem tego, jak można zachować historyczną architekturę nadając jej nową funkcję bez konieczności zbytniej ingerencji w zastaną tkankę.
Ewa Chudecka, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia | Centrum Designu

WYRÓŻNIENIA
Lokalne i odnawialne. Projekt fasady wrzeszczańskiej z biomateriałów.
Autor: Jolanta Sędzicka
Uzasadnienie: W pracy na uwagę zasługuje materiał, z którego została wykonana elewacja budynku w Gdańsku Wrzeszczu. Autorka postawiła na eksperyment z naturalnymi materiałami, dodatkowo podkreślając lokalność poprzez wykorzystanie roślin rosnących przy rzeczce Strzyża. Obecnie nowe materiały wykorzystywane w budownictwie są zdecydowanie bardziej zrównoważone niż dotychczas, coraz częściej wykonane są z materiałów z recyclingu lub bazują na surowcach organicznych, które dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii mogą stanowić alternatywę dla wielu kompozytowych materiałów budowlanych. Zastosowanie naturalnych materiałów na elewacji przyczynia się również do zmniejszenia negatywnego wpływu na zdrowie, dzięki czemu może zyskać uznanie wśród potencjalnych użytkowników kamienicy.
Ewa Janczukowicz-Cichosz, wicedyrektor Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia

Mozaika ceramiczna dla szkoły podstawowej. Motyw regionalny.
Autor: Sara Saltarska
Uzasadnienie: Projekt stanowi innowacyjne podejście do regionalnej tradycji i kultury, która stała się punktem wyjścia do stworzenia nowoczesnego detalu architektonicznego. Podstawą projektu jest haft kaszubski, który został poddany dekonstrukcji na poszczególne moduły stanowiące podstawę nowoczesnej mozaiki architektonicznej. W efekcie projektantka uzyskała sześć abstrakcyjnych form przestrzennych, pozwalających na swobodne tworzenie kompozycji wpisujących się zarówno w nowoczesną architekturę, jak i architekturę tradycyjną miasta i regionu. To podejście do tradycji oraz zabawa z formą, pozwoliły na uzyskanie nowej wartości w przestrzeni miejskiej, a jednocześnie pobudzają zdolności obserwatorskie odbiorców. Dodatkową wartością projektu jest jego przestrzenna forma, która pozwala na sensualne poznawanie miasta, oraz inkluzywne odbieranie architektury.
Ewa Chudecka, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia | Centrum Designu

WZORNICTWO:
GRAND PRIX
Pokaż, gdzie masz nos, ucho, srom.
Autor: Daria Wypiór
Uzasadnienie: Projekt autorstwa Darii Wypiór porusza niezwykle ważny, obecny i aktualny temat edukacji seksualnej. Autorka zwraca uwagę na zagadnienia często zaniedbywane w projektowaniu, a odgrywające istotną rolę w podejmowaniu dialogu uwzględniającego zagadnienia wstydu, wpływu norm kulturowych na samoakceptację oraz zagadnienia tożsamości płciowej. Projekt “Pokaż, gdzie masz nos, ucho, srom”, który składa się z modeli narządów płciowych łączonych za pomocą magnesów neodymowych, instrukcji obsługi oraz opakowania przeznaczony jest dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako pomoc dydaktyczna. Jury doceniło nie tylko merytoryczny przekaz projektu, podjęcie przez projektantkę ważnego i trudnego obecnie tematu, ale również sposób wykonania, jego nieinwazyjną, delikatną, daleką od wulgarności formę.
dr hab. Anna Wejkowska-Lipska, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

WYRÓŻNIENIA
Mistrzostwa Polski seniorów we florecie. Trofeum w ujęciu komunikacji wizualnej.
Autor: Anna Citko
Uzasadnienie: Projekt medalu to zupełnie nowa jakość w tej dziedzinie. Autorka bazując na rozpoznawalnych elementach związanych z szermierką, takich jak punta czy klinga stworzyła czytelny i bardzo charakterystyczny wzór. Dodatkowo Autorka podejmując się tematu przeprojektowania logotypu Polskiego Związku Szermierczego zrobiła to z wielkim wyczuciem, zachowując dotychczasowe elementy, jednocześnie nadając mu bardziej nowoczesny i szlachetny charakter. Całość jest bardzo spójna i pokazuje dojrzałość projektantki, która podkreśliła najważniejsze elementy związane z szermierką.
Ewa Janczukowicz-Cichosz, wicedyrektor Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia

Oświetleniowa oprawa sceniczna.
Autor: Michał Prażmo
Uzasadnienie: Pan Michał Prażmo obrał cel projektowy w obszarze, który jest mu bardzo dobrze znany z własnych doświadczeń nabytych niezależnie od projektowania. Jest to ścieżka rozwoju projektanta warta kontynuacji i polecenia jej również innym twórcom. Projekt cechuje się dobrze wyczutym minimalizmem estetycznym okraszonym nutą odwołującą się do fascynacji technicyzacją, industrialnością. Ogranicza pole operowania efektami scenicznymi do granic ściśle określonego i precyzyjnie przemyślanego schematu. Tego faktu dowodzi – jasno i klarownie – zaprojektowana aplikacja. Wskazane powyżej założenia projektu świadomie i konsekwentnie tworzą logiczną całość wyartykułowaną w formie – swojego rodzaju – technicznego minimalizmu sięgającego granicy prostoty projektu, której już nie można przekroczyć. Poszukiwanie i penetrowanie tej granicy wydaje się być w tym projekcie najbardziej fascynujące. Projekt koresponduje z trendami współczesnej muzyki rozrywkowej, również tej z nurtów alternatywnych.
prof. dr hab. Tadeusz Pietrzkiewicz, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Gratulujemy!