Emilia Rodziewicz w wystawie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów
Wydział: Rzeźba i Intermedia
Emilia Rodziewicz w wystawie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów
Z przyjemnością informujemy, że absolwentka kierunku Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku bierze udział w wystawie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów w Centrum Sztuki WRO! Na ekspozycję składają się najlepsze realizacje dyplomowe wybrane przez komisję konkursowe na polskich uczelniach artystycznych.
Reprezentująca ASP w Gdańsku Emilia Rodziewicz zrealizowała swoją pracę w III Pracowni Intermediów pod kierunkiem dr Honoraty Martin.
Wystawa jest czynna do dn. 9 czerwca br.
***
Centrum Sztuki WRO wraz z Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu po raz ósmy organizują Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów, którego celem jest m.in. wymiana doświadczeń pomiędzy uczelniami o różnorodnych modelach kształcenia w dziedzinie sztuki mediów oraz promocja ich absolwentów.
Tegoroczną wystawę zatytułowano Dowody osobiste, a tworzą ją najlepsze realizacje dyplomowe wybrane przez komisje konkursowe na ośmiu polskich publicznych uczelniach artystycznych: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu.
O dyplomie:
EMILIA RODZIEWICZ / JULKI_NA_BARYKADACH.AVI
Wydział Rzeźby i Intermediów
III Pracownia Intermediów
Promotorka: dr Honorata Martin
Wieloelementowa praca, składająca się z dwukanałowego wideo przedstawiającego „Julkową autoprezentacje” artystki, w którym swobodnie, nie bacząc na głosy krytyki, wizualizuje, w typowy dla estetyki internetowej, „zglitchowany” sposób, narrację prowadzoną przez „ważnych panów ze świata polityki i dziennikarstwa”, którzy w niewybrednych słowach oceniają młode zaangażowane politycznie dziewczyny.
Opowiada przede wszystkim o problemach kobiet z perspektywy młodego pokolenia, spędzającego w przestrzeni internetowej dużą część swojego życia. Narastające podziały społeczne między kobietami a mężczyznami, którzy rozminęli się w swojej wizji świata i rozumienia polityki, przyczyniło się do powstanie terminu „Julka” – kandydata na młodzieżowe słowo roku, oznaczającego zaangażowaną w tematy polityczne lewicową/progresywną/liberalno-lewicową dziewczynę w wieku nastoletnim i studenckim. Termin zyskał popularność na fali protestów strajku kobiet i w zasadzie uniemożliwił merytoryczną dyskusję w internecie, oraz naraził wiele dziewcząt, opowiadających się za równością i wolnością, na szykany czy nawet prywatne groźby.
W trakcie realizacji powstało wiele materiałów pobocznych znajdujących się na grupce facebookowej między innymi „manifest Julki” który był odczytywany i streamowany podczas performasu. Wszystkie elementy można było komentować na bieżąco i wchodzić z artystką w polemikę w specjalnie utworzonym na tę okazję poście. Obecnie na grupie można obserwować także screeny wykonane po jej publikacji pracy, próbujące doszukać się, na ile figura „Julki” była prawdziwą postacią, a na ile trollingiem. Na grupce nawiązującej w swojej nazwie do popularnych stron „jebawek” można znaleźć prawie 200 komentarzy, w których mężczyźni tłumaczą autorce świat i łykają jej zrzutki jak pelikany, można zaobserwować ich frustrację, gdy jakaś przypadkowa dziewczyna w internecie wyrazi opinie na temat feminizmu, osób LGBT czy pracy seksualnej i jak łatwo jest to podchwytywane przez gawiedź. W trakcie realizacji autorce przyświecała idea poszukiwania nowych środków wyrażenia jej rzeczywistych poglądów, w taki sposób, by czerpać radość z „trollowania” i nie dać się stłamsić.
Emilia Rodziewicz w pracy twórczej, oscylującej głównie wokół netartu i krótkich form filmowych. Interesują ją partycypacyjne możliwości sztuki internetu, dekonstrukcja obrazu, polityka, memy, dynamiczne montaże i czerpanie inspiracji z prasy. Poza tym, relaksuje ją ilustracja, zwłaszcza ta skoncentrowana na cielesności – dłubiąc odpoczywa od montowania i irytowania chłopców w garniturach. W swojej krótkiej karierze artystycznej zaliczyła kilka wystaw i open calli pokazując na nich między innymi prace o Julkach, wideo o jej endometriozie, wideo performance w którym larpuje Wschodzące Słońce Mao oraz takie, gdzie wciela się w każdego zdrajcę Polski z jej rodziny. Co jakiś czas pokazuje także swoje obrazki z gołymi ludźmi malowane akwarelką. Jest artystką, studentką, absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby i Intermediów.
Więcej info: https://wrocenter.pl/pl/dyplomy8/