Absolwentka i studentka ASP zaprojektowały nowe logo UG
A graduate and a student of the Academy of Fine Arts in Gdańsk designed a new logo of the University of Gdańsk
Wydział: Grafika
Absolwentka i studentka ASP zaprojektowały nowe logo UG
A graduate and a student of the Academy of Fine Arts in Gdańsk designed a new logo of the University of Gdańsk
Małgorzata Macioch, absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Gdańsku oraz Weronika Jastrzemska – obecna studentka studiów II stopnia na Wydziale Grafiki, są autorkami nowego logo Uniwersytetu Gdańskiego! Nowy projekt stworzony przez graficzki będzie oficjalnym logo UG od 1 czerwca 2021 roku.
Akademickie oblicze Gdańska oraz silne związki z morzem, poszanowanie tradycji, ale i nowoczesność – tak podsumować można najkrócej nowy znak graficzny – logo Uniwersytetu Gdańskiego, które od 1 czerwca 2021 zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Prace nad nowym znakiem trwały kilka miesięcy, poprzedzone zostały zamkniętym konkursem z udziałem uznanych biur projektowych, konsultacjami na posiedzeniach Senatu oraz dyskusją w gronie ekspertów – grafików wyspecjalizowanych w identyfikacji graficznej.
Nowa identyfikacja została przyjęta przez Senat zdecydowaną większością głosów (48 głosów za, 4 głosów przeciw, 3 wstrzymujące się) oraz jednomyślnie zaaprobowana przez Radę Uczelni.
- Obecnie trwają prace nad implementacją projektu do nowej księgi znaku naszej Uczelni, która stanie się dokumentem referencyjnym dla wszelkich form identyfikacji wizualnej Uniwersytetu Gdańskiego– mówi Rektor prof. Piotr Stepnowski.
W lutym 2021 roku Senat UG powołał Zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie: prof. ASP dr hab. Krzysztof Polkowski (Rektor ASP), dr Adam Świerżewski (Prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej), prof. UG Aneta Oniszczuk-Jastrząbek (Dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG). Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów: prof. Jana Buczkowskiego (Kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG) oraz mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).
„Przygotowując propozycję projektu znaku sugerowaliśmy się przede wszystkim wytycznymi z przedstawionego nam briefu. Nowe logo zostało zaprojektowane tak, aby spełniać liczne założenia, m.in. przedstawia Uniwersytet jako silny i progresywny ośrodek akademicki oraz swoją formą i pomysłem estetycznym umożliwia uporządkowanie języka wizualnego Uczelni. Głównymi wytycznymi podczas projektowania było wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter „U” oraz „G” oraz kolorystyki nawiązującej do morskości. Bardzo istotne było także opracowanie znaku w taki sposób, aby dobrze wyglądał w małej skali np. na wizytówce, jak rownież w postaci dużego szyldu na budynku. Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby Uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego."
Czytaj więcej: