Z cyklu Pedagodzy: Maciej Gorczyński

Z cyklu Pedagodzy: Maciej Gorczyński

Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6

Przestrzeń: Galeria Katedra

Data: 1–18/02

Wydział: Malarstwo

Z cyklu Pedagodzy: Maciej Gorczyński

Galeria Katedra ruszyła z kolejną prezentacją! Tym razem w przestrzeni Pracowni 331 na Wydziale  Malarstwa gdańskiej ASP zagościł Maciej Gorczyński. Wystawę można oglądać do 18 lutego 2022.  Polecamy Waszej uwadze!

Maciej Gorczyński

Urodzony w 1957 roku w Sopocie, dyplom na Wydziale Malarstwa Gdańskiej PWSSP uzyskał w 1983 roku. Zajmuje się wszelkimi dziedzinami sztuk wizualnych, w zależności od tego na co ma w danej chwili ochotę: robi to, co lubi. W swoich realizacjach podejmuje problem sensu tworzenia. Poszukuje ich w istocie ludzkich osobowości, kontemplując zło i dobro, barbarzyństwo i kulturę, moralność, zawiść, zdradę, chciwość i głupotę. Przeciwstawia im drugą część natury ludzkiej, m.in świętość, wiedzę, mądrość, prawdę. W tej konfrontacji upatruje źródło, które daje moc sprawczą. W roku 2008 wystawą "WODA" w kościele św. Jana w Gdańsku powołał nowy hiperrealizm, superrealizm lub superfotorealizm – wykazanie nowego podejścia do zjawiska w sztuce, które w przeszłości wyczerpało swój zakres pojęć/ uważane było za zamknięte.

Nowy hiperrealizm – odkrycie minimalistycznej sfery zjawiska jego powiązań z mimetyzmem przyrody – myśli, filozofii i czasu. Scalenie i wykazanie, że fotorealizm może funkcjonować w przestrzeni minimal artu, suprematyzmie i wszystkich innych zjawiskach sztuki, do których do tej pory nie był przypisywany i stanowił ideę opozycyjną i udowodnienie, że jest częścią każdej idei sztuki.

Zmiana sposobu myślenia, zamkniętego w przedstawieniu rzeczywistości sztucznej, fałszywej, udającej rzeczy, którymi w rzeczywistości nie są. Obalenie zarzutu mechanicznej odtwórczości (w nowym hiperrealizmie), do której absolutne mistrzostwo techniczne nie jest potrzebne – przekroczenie techniczno – warsztatowe, na rzecz przypadkowości podobieństw.

Absolutne odejście od koloru – jego brak. Wprowadzenie pojęcia koloru przeźroczystego – szkło – szklana martwa natura – woda – morza czarnego, żółtego, czerwonego, blue water, wino itp. Wszystko to w ramach wyprawy na środek oceanu w otoczeniu zjawisk, które tylko tam mają swoje źródło i tam mogą być pojęte.