Z cyklu pedagodzy: Filip Ignatowicz

Z cyklu pedagodzy: Filip Ignatowicz

Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6

Przestrzeń: Galeria Katedra

Data: 17–30/01

Wydział: Malarstwo

Z cyklu pedagodzy: Filip Ignatowicz

Kolejna odsłona Galerii Katedra przed nami! Tym razem w kameralnej przestrzeni Pracowni 331 na Wydziale  Malarstwa gdańskiej ASP pojawił się Filip Ignatowicz ze swoją pracą „Crossbranding” (2022).

Polecamy Waszej uwadze!

 

Filip Ignatowicz

Urodził się w 1990 r. w Gdańsku, gdzie ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych. Jego praca dyplomowa „Produkcja, komercjalizacja i hype – czyli o konsumowaniu sztuki”, którą obronił w 2014 roku w pracowniach profesorów: H. Cześnika, W. Czerwonki i R. Florczaka, została nagrodzona przez MKiDN podczas wystawy Najlepsze Dyplomy ASP w Polsce. Ignatowicz jest także absolwentem reżyserii w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Jego krótkometrażowy debiut reżyserski, stworzony pod opieką prof. Roberta Glińskiego, „NOWY BRONX” – fabularny film o młodzieży z gdańskiej dzielnicy Nowy Port – pokazywany był na ponad 40 międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie (w tym tzw. „oscarowych“) i zdobył 7 nagród filmowych dla reżysera.

Od 2017 roku Filip pracuje, jako wykładowca na Wydziale Malarstwa gdańskiej ASP, gdzie obecnie prowadzi zajęcia z Podstaw Filmu, a także jest asystentem w pracowni Rysunku Multimedialnego. Prowadzi także zajęcia w Szkole Doktorskiej i autorskie wykłady dla studentów programu Erasmus. W dydaktyce stawia na bezpośrodniość i próbuje przypominać o optyce odbiorców, z którymi przez sztukę chcemy się skomunikować. Zwolennik myślenia storytelling'owego.

W 2018 roku obronił pracę doktorską zatytułowaną: „Festyn sztuki. Konsument versus kultura – czyli o fake’u, lovebranding’u i autoutowarowieniu”. W 2020 roku zdobył prestiżową Nagrodę dla Młodych Twórców Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Otrzymał też Stypendium dla Wybitnych Młodych Naukowców (Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) za działalność artystyczno-badawczą.

W swoich ostatnich pracach najczęściej przygląda się kondycji człowieka funkcjonującego w rzeczywistości konsumpcyjnej (z perspektywy homo consumens'a). Jego twórczość – choć wynika z malarstwa – jest multidyscyplinarna. Poza obrazami realizuje prace wideo, obiekty, instalacje, performanse, a także akcje w przestrzeniach publicznych. Zajmuje się również filmem, fotografią, projektami artystyczno-badawczymi, wideo-scenografią oraz działaniami internetowymi. Jest autorem stale rozwijanych projektów FIGNACY&co oraz artUNBOXING.

CROSSBRANDING - to pierwszy projekt artystyczny zrealizowany przeze mnie w 2022 roku. Przybiera

on formę zmodyfikowanej serii obiektów typu ready-made. Każdorazowo przedmiotem bazą jest tutaj artykuł firmowany marką BOSCH, a jego modyfikacja polega na zaingerowaniu w płaszczyznę produktu cytatami malarskim z Hieronimusa van Aken’a (znanego właśnie też jako Bosch). Wynikiem tego działania powstaje malarsko-artystyczno-konsumpcyjny pleonazm. Ironiczna i humorystyczna tautologia, rodem z mem’ów o sztuce, w której widzimy Bosch’a na BOSCH’u. Tytułowy dla projektu crossbranding odnosi się do nurtu utowarowienia działalności artystycznej we współpracy z markami i koncernami, tu konkretnie w postaci art-brandingu (działań takich jak chociażby współprace Jeffa Koons’a z BMW, Takashiego Murakamiego z Louis Vuitton, KAWSa z The North Face, a także wielu innych). Jednocześnie produkty i towary okraszone działalnością artystów wizualnych potencjalnie mogą stać się platformą sztuki i absolutnie zwiększyć zasięg dzieł, więc moja realizacja nie jest stricte pracą kontestującą konsumpcyjne i merkantylne zachowania twórców wizualnych. Zastanawiam się czemu tak oczywista współpraca w realiach komodyfikowania wszelkich wartości nie doszła jeszcze do skutku i tworzę FAKE’owe przedmioty wymarzonej/wyobrażonej współpracy: Bosch x BOSCH. W skład mojego projektu wchodzą: pralka (nomen omen model „Classixx“) oklejona motywami ze środkowego panela jak i zewnętrzych zdobień „Ogrodu rozkoszy ziemskich“, uniwersalne ostrze do kątówki/piły tarczowej opatrzone motywem z obrazu „Wycinanie kamienia głupoty“, oraz tryptyk skrzynek z zestawem akcesoriów do wkrętarki przedstawiającej motywy z „Ogrodu rozkoszy ziemskich“- tym razem z wykorzystaniem fragmentów edenu i piekła.

www.artunboxing.com
instagram.com/fignacy