Konferencja panelowa o sztuce | 16. edycja Najlepszych Dyplomów Artystycznych

Konferencja panelowa o sztuce | 16. edycja Najlepszych Dyplomów Artystycznych

Lokalizacja: Instytut Kultury Miejskiej

Data: 19/07

Konferencja panelowa o sztuce | 16. edycja Najlepszych Dyplomów Artystycznych

Konferencja panelowa o sztuce - 19.07.2025 (sobota), godz. 16:00
Miejsce - IKM, Kunszt Wodny, Targ Rakowy 11, Gdańsk
Wstęp wolny

 

Zapraszamy serdecznie na wydarzenie towarzyszące 16. edycji wystawy Najlepszych Dyplomów Artystycznych Akademii Sztuk Pięknych, czyli konferencję panelową o sztuce. W skład tegorocznego panelu wchodzą: Agnieszka Rayzacher, Mariola Balińska, Małgorzata Ludwisiak, Sebastian Cichocki, Katarzyna Młyńczak-Sachs, Natalia Bradbury oraz przewodniczący Jury Rektorów.

Konferencję poprowadzi pisarz, Maciej Siembieda.


Sebastian Cichocki jest kuratorem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie był autorem i członkiem zespołów takich wystaw jak: "Sztandar. Zaangażowanie, realizm i sztuka polityczna" (2025), "Formy podstawowe" (2021-2025), "Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany" (2020) i "Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej (2016). Był kuratorem „The Gleaners Society” – 40. Biennale Sztuki Współczesnej w Irlandii (2023), cyklu Kongresów Postartystycznych w Berlinie i Sokołowsku, pawilonów polskich na Biennale Sztuki w Wenecji, Gwangju (Korea Południowa) i Chiang Mai (Tajlandia). Wykładał m. in. na Salzburg International Summer Academy of Fine Arts, Chulalongkorn University w Bangkoku, ASP w Katowicach, Dhaka Art Academy, The University of Malta oraz Universität für angewandte Kunst w Wiedniu. Zajmuje się praktykami artystycznymi, które wchodzą w relacje z aktywizmem klimatycznym, radykalną edukacją oraz rolnictwem. Prowadzi Pracownię Gościnną na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jest absolwentem Center for Curatorial Leadership Colombia Businee School/ MoMA w Nowym Jorku.

Agnieszka Rayzacher – krytyczka sztuki, kuratorka wystaw, od 2005 roku prowadzi w Warszawie galerię lokal_30 oraz Fundację Lokal Sztuki. W swojej praktyce skupia się przede wszystkim na badaniu i prezentacji twórczości artystek oraz osób sojuszniczych. Współzałożycielka grupy dyskusyjnej Seminarium Feministyczne poświęconej sztuce i feminizmowi. Kuratorka i współkuratorka wystaw prezentowanych w polskich i zagranicznych instytucjach, redaktorka i współredaktorka książek oraz autorka tekstów dotyczących artystek, m.in.: Natalia LL Doing Gender (2014); Ewa Juszkiewicz. Upadek kusi (2015), Ewa Zarzycka. Lata świetności (2016), Zuzanna Janin. Biała kruk (2016), Ucieczka z kina wolność (2017), Karolina Breguła. Ja po rzeźbach nie płaczę (2017), Her Own Way Female Artists and the Moving Image in Art in Poland: From 1970s to the Present (2019), Anna Orbaczewska Nie wiem jak ci to powiedzieć (2021), I Was Never Bored, last interview with Natalia LL, MS#4 (Magazyn Susch) (2023), Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej (2024).

Mariola Balińska
– kuratorka, muzealniczka, autorka tekstów o sztuce, wykładowczyni akademicka. Ukończyła studia magisterskie z historii sztuki na wydziale Filologiczno – Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego (2003 r.) oraz studia magisterskie z biologii na wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego (2000 r.). W 2004 r. odbyła staż w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie w Dziale Publikacji i Audytorium oraz w Kentler Gallery w Nowym Jorku w 2005 r. Jest kuratorką wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych m.in.: w Kolonii Artystów w Galerii Mm, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, Bibliotece Polskiej w Paryżu, Składnicy Sztuk i BWA w Olsztynie oraz Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. W latach W 2017 r. otrzymała Nagrodę specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego. W praktyce kuratorskiej porusza wątek widoczności kobiet artystek w obszarze sztuk wizualnych, zwłaszcza w realizowanych w Muzeum Narodowym w Gdańsku wystawach amerykańskich fotografek Barbary Yoshidy „80 portretów” oraz Jacqueline Livingston „W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70 XX w.” Ostatnie zrealizowane wystawy dotyczą zagadnień ekologii i zmian klimatycznych m.in. wystawa Baltic Horizons w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz Todd Forsgren Postindustrialny Eden w NOMUS Nowym Muzeum Sztuki w Gdańsku. Obecnie pracuje jako specjalista ds. wystaw i kolekcji w Państwowej Galerii Sztuki. Od 2020 r. prowadzi przedmiot „Artyści i artystki wobec instytucji kultury i rynku sztuki”. na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Małgorzata Ludwisiak – historyczka i krytyczka sztuki, kuratorka, menadżerka instytucji kultury, wykładowczyni. Członkini zarządu międzynarodowego stowarzyszenia muzeów sztuki nowoczesnej CIMAM (od 2020), w ramach którego przewodniczyła pracom Komitetu Naukowego, a obecnie odpowiada m.in. za programowanie webinariów i przygotowywanie konferencji. Doktor nauk humanistycznych, ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Łódzkim oraz Universidad de Vigo, studiowała filozofię na UŁ. W latach 2023-2024 pracowała jako wicedyrektorka ds. programowych w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, uczestnicząc w pracach nad otwarciem nowego budynku dla publiczności. Od września 2021 do listopada 2022 była główną kuratorką Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, odpowiedzialną m.in. za otwarcie NOMUSu dla publiczności. Wcześniej dyrektorka Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2014-2019) oraz wicedyrektorka Muzeum Sztuki w Łodzi (2008-2014). Była dyrektorką Łódź Biennale 2006 oraz inicjatorką i dyrektorką Łódź Design 2007 – pierwszego festiwalu designu i architektury w Polsce. W latach 2004-2006 pracowała jako recenzentka w dziale kultury Gazety Wyborczej Łódź, a wcześniej – m.in. w redakcji „City Magazine”. Wykładała historię sztuki i upowszechnienie kultury w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (2007-2010), a w ostatnich latach także kuratorstwo i zarządzanie w kulturze (Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuki w Szczecinie, Skvot). Kuratorka m.in. wystawy „El Hadji Sy. Na początku myślałem, że tańczę” w warszawskim CSW (2016), współkuratorka, wraz z Jarosławem Lubiakiem, monumentalnej wystawy „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm” w Muzeum Sztuki w Łodzi (2012-2013), nominowanej do dorocznej nagrody TVP Kultura jako wydarzenie roku w sztukach wizualnych. W swoich wystąpieniach i tekstach teoretycznych zgłębia kwestie relacji sztuki i jej instytucji do otoczenia społecznego.

Katarzyna Młyńczak-Sachs – prezeska w Krupa Art Foundation, menadżerka kultury, art advisorka. Od działalności naukowej (doktorat z nauk politycznych) i po licznych stypendiach zagranicznych przeszła do realizowania swojej pasji w obszarze zarządzania kulturą. Pracowała w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich, Fundacji Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego, koordynowała współpracę międzynarodową w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Od 2019 prowadzi Krupa Art Foundation założoną przez Sylwię i Piotra Krupę. Fundacja zajmuje się promocją artystów z Europy Środkowej i Wschodniej; buduje kolekcję sztuki artystów najmłodszego pokolenia. Kolekcja prezentowana jest w ramach programu ART PARTNER w przestrzeniach biurowych, dzięki czemu tworzymy doskonałą przestrzeń do spotkań sztuki i biznesu. e wrześniu 2023 roku otwarta została stała siedziba Fundacji na wrocławskim Rynku, gdzie prowadzony jest stały program ekspozycyjny wraz z działaniami edukacyjnymi. Fundacja prowadzi także międzynarodowy konkurs dla artystów KAF Young Art Prize.

Natalia Bradbury – Head of OmenaArt Foundation, kuratorka i doradczyni sztuki z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem na polskim i międzynarodowym rynku sztuki. Działając między Polską a Wielką Brytanią, pracowała przy licznych aukcjach sztuki i wystawach, we współpracy z prestiżowymi galeriami, agentami sztuki i uznanymi kuratorami. Jej uwaga skupia się na rosnącym znaczeniu i wartości rynkowej nowej generacji artystów i artystek z Europy i Afryki. Zajmuje się badaniem czynników przyczyniających się do rozwoju tego sektora i analizuje ewolucyjną dynamikę świata sztuki. Kuratorka pawilonu tematycznego Inne geografie, inne historie prezentowanego podczas Biennale na Malcie w 2024, skupiającego się na twórczości artystek pochodzących z Polski i Ukrainy i pracujących w różnych miejscach na kontynencie. Od 2024 roku odpowiedzialna za opracowanie kuratorskie cyklicznej wystawy TOP CHARITY Art, organizowanej w Oranżerii Pałacu w Wilanowie.


Facebook -> przejdź do strony z wydarzeniem