ASP Gdańsk na Biennale Sztuki Uniwersyteckiej – Art Week 2025 na Majorce

ASP Gdańsk na Biennale Sztuki Uniwersyteckiej – Art Week 2025 na Majorce

Data: 2–6/06

Wydział: Grafika

ASP Gdańsk na Biennale Sztuki Uniwersyteckiej – Art Week 2025 na Majorce

Akademia Sztuk Pięknych znalazła się w gronie 21 uczelni z całego świata zaproszonych na Biennale Sztuki Uniwersyteckiej – Art Week 2025 - wydarzenia organizowanego na Majorce. Każda instytucja przygotowała wystawę site-specific, dostosowaną do wybranej lokalizacji.

Studenci i studentki Pracowni Grafiki Post Cyfrowej z Katedry Grafiki Artystycznej, pod opieką mgra Vasyla Savchenki i mgry Magdaleny Świerczek, zrealizowali projekt „Krajobraz” – cykl pięciu billboardów. Punktem wyjścia były badania nad rysunkiem cyfrowym i zjawiskiem postcyfrowości, rozwijane przez uczestników i uczestniczki poprzez współpracę, wymianę materiałów i twórczą interakcję. Efektem stała się modernistyczna reinterpretacja klasycznego pejzażu, wykonana przy użyciu pen plotera – zaproszenie do osobistego spotkania z krajobrazem w skali 1:1 i refleksji nad rolą natury w naszym codziennym doświadczeniu.

Biennale Sztuki Uniwersyteckiej to przestrzeń dla młodych artystów, łącząca sztukę z dialogiem. W ramach wydarzenia zaprezentowano starannie wybrane prace studentów i studentek uczelni artystycznych, wyselekcjonowane przez ich profesorów. Biennale celebruje młodość, kreatywność, wymianę kulturową i świeże spojrzenie na współczesną sztukę – a wszystko to w wyjątkowych lokalizacjach rozsianych po całej wyspie.

Udział studentów w Biennale był możliwy dzięki programowi Erasmus+ Blended Intensive Programme.

The University Art Biennial – Art Week 2025 | Palma de Mallorca
Organizator Biennale: ADEMA Mallorca

Biennale Sztuki Uniwersyteckiej – Art Week 2025, które zadebiutowało na Majorce w dniach 2–6 czerwca 2025 roku, to platforma dla wschodzących artystów. Łącząc sztukę i dialog, wydarzenie prezentowało starannie wyselekcjonowane prace studentów uczelni artystycznych, wybrane przez uznanych profesorów. Biennale celebruje młodość, kreatywność, wymianę kulturową oraz świeże spojrzenie na sztukę współczesną, a wszystko to w wyjątkowych lokalizacjach na całej wyspie.

W czerwcu 2025 roku Majorka jest gospodarzem Biennale Sztuki Uniwersyteckiej – Art Week, które pozostanie otwarte dla zwiedzających przez całe lato. To międzynarodowe wydarzenie, celebrujące nowe pokolenie młodych artystów, prezentuje prace studentów i badaczy zajmujących się sztuką. Do udziału w pierwszej edycji Biennale zaproszono 21 uczelni, z których każda przedstawia 10 studentów i 1 wykładowcę. Każda instytucja akademicka prezentuje wystawę site-specific, dostosowaną do konkretnej lokalizacji. Przez cały rok Komitet Dyrekcji Artystycznej będzie nadzorować i oceniać jakość finalnych prac wystawowych. Na zakończenie procesu międzynarodowe jury oceni prezentacje i przyzna nagrodę za najlepszy udział.


Kuratorem pierwszej edycji jest Ian Monroe (Nowy Jork, 1972). Monroe, artysta i kurator, znany jest z umiejętności poruszania się pomiędzy sztuką współczesną, designem i kulturą, podchodząc do tych tematów z dociekliwością i łamiąc tradycyjne granice. Jego działalność kuratorska opiera się na eksploracji takich tematów jak technologia, interakcje międzyludzkie oraz ewoluująca relacja pomiędzy sztuką a cyfrowym światem. Zdolność Monroe’a do inicjowania interdyscyplinarnych współprac oraz jego wyczucie nowego talentu czynią go idealnym wyborem na lidera inauguracyjnej edycji Biennale, nadając ton ekscytującej i innowacyjnej przyszłości wydarzenia.


Uczelnie, które wzięły udział:
Aarhus School of Architecture (Denmark), Columbia College Chicago (USA), Princeton University (USA), Universidad de la Laguna (Spain), Weißensee academy of art and design berlin (Germany), Academy of Fine, Arts in Gdańsk (Poland), École Européenne Supérieure d’Art de Bretagne (France), Royal Danish Academy (Denmark), University of Art and Design Cluj-Napoca (Romania), Academy of Fine Arts fo Macerata (Italy), Accademia di Brera Milano (Italy), Institute Art Gender Nature, FHNW Academy of Art and Design in Basel (Switzerland), University of Arts London (UAL), Chelsea College (UK), IUAV – Università Iuav di Venezia (Italy), HfBK Dresden University of Fine Arts (Germany), Adema University School of Fine Arts (Spain), IPAMT-Lviv Polytechnic National University (Ukraine), Universität der Künste Berlin (Germany), Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitatea University of Málaga (Spain), Academy of Fine Arts Munich (Germany)

Lokalizacje wystaw:
→ ADEMA Campus of Coll d’en Rabassa
→ Fundació Barceló in Palma
→ ADEMA Inca – ES CRUM


Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Wydział Grafiki – Katedra Grafiki Artystycznej
Pracownia Grafiki Post Cyfrowej @postdigitalgraphic


Tytuł projektu na Biennale: KRAJOBRAZ
Tutor projektu: Vasyl Savchenko
Asystent i koordynacja: Magdalena Świerczek

Fundusze:
Grupa studentów brała udział przez program BIP (Blend Intensive Program) Erasmus+, której inicjatorem było Biuro Współpracy Międzynarodowej z uczelni Aarhus School of Architecture (Denmark)
Wsparcie dla prowadzącego odbyło się dzięki Rektorowi prof. ASP dr hab. Adamowi Świerżewskiego oraz Dziekanowi Wydziału Grafiki dr Kamilowi Kocurkowi.

Uczestnicy i uczestniczki projektu biennale i programu BIP (Blend Intensive Program):

Magda Brzezińska – @magmidas_art
Marta Dzyndra – @dzetincelle
Katarzyna Glazer – @k_glazer
Sara Kasperska – @jesuzmaira.ttt
Natalia Piejko – @piejko.natalia
Aleksandra Roszkowska – @olaroszz
Anhelina Stasiuk – @anhhelin.a
Patrycja Szymczak – @szatrycja_pymczak
Mateusz Zakrzewski – @zakrzewski_mati
Daria Ziółkowska – @dariaziolkowska


Opis Projektu:
Projekt „Krajobraz” to inicjatywa stworzona i zrealizowana przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w ramach Biennale Sztuki Uniwersyteckiej, Art Week 2025. Nasze badania koncentrują się na rysunku cyfrowym i zjawisku post-cyfrowości, rozwijanym wspólnie przez uczestników poprzez współpracę, wymianę materiałów i kreatywną interakcję, niczym cyfrowy plac zabaw, rodzaj twórczej piaskownicy.
Finalnie wybrane prace zostały przeniesione na wielkoformatowe wydruki w formie pięciu billboardów – ich skala i miejski kontekst tworzą silny kontrast między codziennym zalewem szumu informacyjnego a obrazem wytchnienia. Nasz projekt podważa granice percepcji i zwraca uwagę na ulotność doświadczenia natury w rzeczywistości zdominowanej przez technologię. Zapraszamy widza do głębokiej kontemplacji i introspektywnej refleksji nad osobistą relacją z otoczeniem oraz rolą natury w kształtowaniu egzystencjalnego doświadczenia, do spotkania z krajobrazem w skali 1:1.

Jeden z pięciu projektów:
Ta praca jest częścią większego projektu badającego pojęcie krajobrazu z nowoczesnej, miejskiej perspektywy. Odważne, proste linie i warstwowe płaszczyzny tworzą gęstą, a zarazem przestrzenną kompozycję. Jednolity, jasny akcent – najczęściej w odcieniach błękitu – przywołuje obecność słońca, jak w tradycyjnych pejzażach. To modernistyczna reinterpretacja klasycznego krajobrazu, wykonana przy użyciu pen plotera.

 


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.