Alicja Buławka-Fankidejska „Formy możliwe”/”Possible Forms”

Alicja Buławka-Fankidejska „Formy możliwe”/”Possible Forms”

Data: 17/05–25/08

Wydział: Rzeźba i Intermedia

Alicja Buławka-Fankidejska „Formy możliwe”/”Possible Forms”

kontynuacja cyklu „claybodies”/”gliniane ciała”

wystawa czynna: 17.05-25.08.2024
miejsce: Martinsons House Museum, 1 Nikolaja Street, Daugavpils Fortress, Latvia
kuratorzy wydarzenia: Valentins Petjko, Aivars Baranovskis

 

Ceramika jest moim komunikatorem, punktem stycznym, centralnym elementem mojej narracji i relacji z odbiorcą.
To wielopłaszczyznowe, otwarte, dające możliwość wprowadzania nowych kontekstów i znaczeń medium. Medium z niezwykle szerokim wachlarzem technologicznym i możliwościami opracowania, stanowi otwartą drogę do indywidualnych poszukiwań i potrzeb. Glina to fascynujący, wrażliwy i sensoryczny materiał, który w szczery sposób objawia intencjonalność twórcy, dając zarazem wielozmysłowe możliwości odbioru, jak i otwierając się na różnorodność „uformowania”, co z kolei stanowi podkład do dalekosiężnego pola interpretacji. Glina implikuje cielesność, jest materiałem, który mnie angażuje. Mój dotyk formuje kształty, bezpośredni kontakt z odbiorcą dopełnia zaangażowanie ciała w doświadczaniu rzeźby.

W subiektywnych, biologiczno-geometrycznych kształtach, na bazie relacji formy miękkiej, wyoblonej, o jednocześnie zdecydowanym zamknięciu i skadrowaniu okalającymi płaszczyznami, dopatruję się ostatecznie uspokojonej, wyszukanej kompozycji uproszczonego obrazu kobiecego ciała i jego metamorfozy. Są to formy ekspresji i interpretacji kobiecości, trudnej do przedstawienia i skonstytuowania konkretnym kształtem czy bytem, raczej nastawieniem na skojarzenie i otwarcie się na pozostanie w relacji z cielesnością odczuwaną, uświadamianą, internalizowaną. Z rzeźbą trzeba być „blisko”, należy jej dotknąć, współodczuwać, badać kształty...

Stosowany przeze mnie dynamiczny, żywy proces wypału w piecach gazowych, a następnie w nie w pełni kontrolowanych technikach redukcyjnych raku i pochodnych, wyrzuca mnie z pozornie stabilnego obszaru tworzenia i daje możliwość przeniesienia metaforycznych kształtów na zupełnie nowe pola eksperymentu czy obszary utożsamiania, definiowania.
Wszystko razem tworzy obraz moich „Form możliwych”.

 

Exhibition title: "possible forms", 2024
continuation of the series "claybodies"
Ceramics is my communicator, the point of contact, the central element of my narrative and relationship with the viewer.
It is a multi-faceted, open-ended medium that offers the possibility of introducing new contexts and meanings. A medium with an extremely wide technological range and possibilities for elaboration, it provides an open path to individual exploration and needs. Clay is a fascinating, sensitive and sensory material that candidly reveals the intentionality of the creator, providing both multi-sensory opportunities for perception and opening up to a variety of "forming," which in turn provides a launching pad for a far-reaching field of interpretation. Clay implies corporeality, it is a material that engages me. My touch forms the shapes, direct contact with the viewer completes the involvement of the body in experiencing the sculpture.

In the subjective, biological-geometric shapes, on the basis of the relationship of the soft, spun, rounded form, with a simultaneously firm closure and framing of the surrounding planes, I see the final calmed, sophisticated composition of the simplified image of the female body and its metamorphosis. These are forms of expression and interpretation of femininity, difficult to represent and constitutionalize with a concrete shape or entity, rather an attitude of association and openness to stay in relationship with the corporeality felt, realized, internalized. With the sculpture you have to be "close", you have to touch it, co-sensate it, explore the shapes.…

The dynamic, live firing process I use in gas kilns, followed by the not-quite-controlled post-firing reduction techniques of raku and derivatives, throws me out of the seemingly stable realm of creation and gives me the opportunity to move metaphorical shapes into entirely new fields of experimentation or areas of identification, definition.
Everything together creates the image of my "possible forms."