Z cyklu Pedagodzy: Agata Nowosielska

Z cyklu Pedagodzy: Agata Nowosielska

Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6

Przestrzeń: Galeria Katedra

Data: 29/05–17/06/2023

Wydział: Malarstwo

Z cyklu Pedagodzy: Agata Nowosielska

Nowa prezentacja w Galerii Katedra na Wydziale Malarstwa. Tym razem w przestrzeni galerii możecie obejrzeć pracę  Terytorium | olej na płótnie | 140x260cm | 2022  Agaty Nowosielskiej.

Wystawa czynna w dniach 29.05-17.06.2023 r.

Kuratorką cyklu Pedagodzy jest Magdalena Pela.

 

Agata Nowosielska

Urodzona w 1982 roku w Gdyni. Jest malarką, kuratorką i autorką tekstów o sztuce. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2006), studiowała w Hochschule für Künste Bremen oraz jest absolwentką Podyplomowych Muzealniczych Studiów Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2010). Agata Nowosielska jest laureatką nagrody Splendor Gedanensis za rok 2021, laureatką nagrody Gazety Wyborczej Kulturalny Sztorm Roku 2021, była nominowana do Pomorskiej Nagrody Kulturalnej za rok 2021. Jest laureatką Bremerkunststipendium, wielokrotną laureatką Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, laureatką Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Twórców Kultury, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska Fundusz Mobilności, jest laureatką Stypendium Kultura Polska na Świecie – Instytut Adama Mickiewicza. Prace Agaty Nowosielskiej były prezentowane w Niemczech i w Szwecji, również dzięki uprzejmości Fundacji Sztuk Wizualnych Chmura na targach sztuki współczesnej Supermarket w Sztokholmie, były prezentowane w Trafostacji Sztuki w Szczecinie czy w BWA w Zielonej Górze. Malarstwo Nowosielskiej znajduje się w kolekcji Muzeum Narodowego oraz w kolekcji Nowego Muzeum Sztuki Współczesnej Nomus w Gdańsku. Jest związana z gdańskim Klubem Żak, gdzie zrealizowała ponad 90 wystaw kuratorskich. W 2024 roku artystka bierze udział w zbiorowej wystawie w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz w Austriackim Forum Kultury w Warszawie.

Nowosielska porusza w swojej twórczości wątki między innymi związane z Barokiem, jako epoką bliską współczesności. W intuicyjny sposób dostrzega artystka mrok wszelkich fanatyzmów i blask form, zmultiplikowanych i kakofonicznych stanowiących przesyt wszelkiej ikonosfery. Interesuje mnie ukazanie za pomocą malarstwa pojemnego zbioru obrazów opartych na grotesce, quasi-kampie, pompatyczności, minimalizmie. Kurator sztuki Stanisław Ruksza pisze o moich obrazach, „(…)że to, co dziwaczne i kapryśne, nie tyle rozśmiesza, ile niepokoi, a to, co wydaje się przeszłe, staje się ponuro teraźniejsze.” Istotne jest spojrzenie na to, co otacza bezpośrednio współczesnego człowieka. Malarstwo dostrzega szczeliny i spękania, rzeczy i zjawiska z defektem i naświetla człowieka otoczonego kakofonią ikonosfery i poddawanego permanentnej ocenie.

Malarstwo uwypukla absurdy, łączy rozmaite wątki, interpretuje współczesny świat, w którym ciężar trudnych kwestii tonowany jest za pomocą groteski. Aneta Szyłak tak pisze o moich obrazach „Malarstwo zdecydowane, choć podszyte kruchością. Bardzo różnorodne – czasami jakby spod ręki więcej niż jednej osoby, gdy Nowosielska daje stylistyczne popisy i dokonuje zwrotów w sposobie przedstawiania – obrazy pokazane w ramach Opery bizarnej tworzą rodzaj gabinetu luster, w którym – raz śmieszne, raz potworne – odbijają się nasze historie o niepewności.”- Agata Nowosielska.