Wystawa „Prze-Pro-Gra-Mo-Walność Natury”
Data: 24/10/2023
Wydział: Rzeźba i Intermedia
Wystawa „Prze-Pro-Gra-Mo-Walność Natury”
Otwartość natury na transformacje powiązanego z nią pola znaczeń.
Sekcja: Cyfrowe ekologie i transformacje kulturowe
miejsce: Galeria Mała Zbrojownia
otwarcie: 24.10.2023, 14:00
Kuratorka:
Aleksandra Łukaszewicz
Artyści:
Zbigniew Romańczuk & Radosław Nagay
Katarzyna Kujawska-Murphy
Filip Wierzbicki-Nowak
Andrzej Banachowicz
Aleksandra Łukaszewicz
Wiek XXI stanowi okres reformułowania naszej dotychczasowej wiedzy o naturze, która jest coraz bardziej poddawana technologicznym manipulacjom. Ta sytuacji prowadzi do zadawania ponownie fundamentalnych pytań o rolę i pozycję człowieka w kontekście zmieniającego się otoczenia oraz o naturę, która nie będąc oddzielona od kultury nieustannie się przekształca. Natura pozostając w procesie ewolucyjnym jest poddawana nie tylko ewolucji biologicznej, ale też kulturowej. Ewolucyjne procesy kulturowe stawiają istotne pytania dotyczące statusu ontologicznego i funkcji społecznych dzieł sztuki w epoce rozwoju technologii cyfrowych i rzeczywistości wirtualnej. Badanie tych procesów pozwala zgłębiać sposoby pojmowania rzeczywistości oraz możliwe alternatywne ideacje, rozważając w wyobrażonym doświadczeniu ich przyszłe potencjalne konsekwencje po to, by móc na nie odpowiedzieć. Jak wskazuje Lev Manovich „Obraz cyfrowy składa się z dwu różnych warstw, warstwy kulturowej i warstwy komputerowej. W skład warstwy kulturowej wchodzą na przykład następujące kategorie: encyklopedia i opowiadanie, fabuła i wątek, kompozycja i punkt widzenia, mimesis i katharsis, komedia i tragedia, w skład warstwy komputerowej proces i pakiet, transmisja danych, sortowanie, i dopasowanie, funkcja i zmienna, język komputerowy i struktura danych”. Warstwa kulturowa ucieleśnia się w strukturze danych komputerowych, która może zostać poddana alteracji. Zmiany struktury danych zwrotnie oddziałują na rzeczywistość kulturową. Z tego względu poddawanie przetworzeniu materii artystycznej każdorazowo pociąga za sobą istotną odpowiedzialność za wywoływane z materii formy.
Prace Zbigniewa Romańczuk i Radosława Nagaya z cyklu „Kodowanie natury” oraz „Muszla” pokazują obrazy muszli, skamieliny, która została wprowadzona do wirtualnego świata i poprzez różne tekstury poddana transformacji pola znaczeń, by zostać ponownie ucieleśnioną, tym razem w formie wydruków na płótnie oraz 3D.
Katarzyna Kujawska-Murphy w instalacji multimedialnej „Limbo” tworzy utopijną przestrzeń ziemskiego świata w oparciu o realne dane dotyczące Ziemi. W ten sposób wskazuje na pozostawanie w zawieszeniu pomiędzy rzeczywistością a pragnieniem niemożliwego.
Filip Wierzbicki-Nowak w artystycznym wideo „Sol” dzieli się z widzem tęsknotą za utraconym czasem beztroski, ale też czasem skupienia i magii codzienności. Nostalgia jest skoncentrowana w animowanej kuli, która kręci się na abstrakcyjnie wyglądającym tle będącym fragmentem codzienności artysty – ulicy, na której mieszka.
Andrzej Banachowicz w pracach „Mystica verbi” ukazuje plotące się na powierzchni zdarzeń i spojrzeń historie, które mają swoje odbicie w krainie luster i snów.
Aleksandra Łukaszewicz w wideoperformensie „Norny” kreuje w sposób intermedialny hybrydalną przestrzeń łączącą czasy i przestrzenie. Zaklina rzeczywistość zapraszając do uczestnictwa we wspólnocie odczuć i znaczeń.
Wszystkie prezentacje ukazują plastyczność rzeczywistości i możliwość jej redefinicji w płaszczyznach: ontologicznej, kulturowej, społecznej oraz świadczą o zaangażowaniu w ten proces.