Senat ASP w GdaÅ„sku przyjÄ…Å‚ Kodeks Etyki

The Senate of the Academy of Fine Arts in Gdańsk has adopted the Code of Ethics

Senat ASP w Gdańsku przyjął Kodeks Etyki

Data: 2/03/2021

Senat ASP w GdaÅ„sku przyjÄ…Å‚ Kodeks Etyki

The Senate of the Academy of Fine Arts in Gdańsk has adopted the Code of Ethics

Senat Akademii Sztuk PiÄ™knych w GdaÅ„sku przyjÄ…Å‚ kodeks etyki zawierajÄ…cy zapisy antydyskryminacyjne oraz zwracajÄ…cy uwagÄ™ na problemy molestowania i tzw. Å›wiadomej zgody na seks. To jeden z pierwszych takich dokumentów w Polsce.

24 lutego br. na posiedzeniu Senatu Akademii Sztuk PiÄ™knych w GdaÅ„sku przez aklamacjÄ™ przyjÄ™ty zostaÅ‚ Kodeks Etyki. InspiracjÄ… dla takiej decyzji byÅ‚ kodeks etyki Akademii Teatralnej w Warszawie, który uczelnia przyjęła po tym jak grupa studentów i studentek oskarżyÅ‚a wykÅ‚adowcÄ™ WydziaÅ‚u Reżyserii o molestowanie seksualne, zastraszanie, przemoc psychicznÄ… i poniżanie. - Powodem wprowadzenia kodeksu nie byÅ‚a sytuacja patologiczna na uczelni, traktujemy ten dokument jako ruch wyprzedzajÄ…cy – mówi prof. Krzysztof Polkowski, rektor ASP w GdaÅ„sku.

 

Treść Kodeksu Etyki:

KODEKS ETYKI

Akademii Sztuk PiÄ™knych w GdaÅ„sku

 

Preambuła

Akademia Sztuk PiÄ™knych w GdaÅ„sku jest wspólnym dobrem caÅ‚ej SpoÅ‚ecznoÅ›ci Akademii. To miejsce, w którym proces szeroko rozumianego ksztaÅ‚cenia w dziedzinie sztuk plastycznych opiera siÄ™ na najlepszych elementach tradycji oraz innowacyjnym podejÅ›ciu. Jest przestrzeniÄ… wolnoÅ›ci artystycznej, twórczego nauczania oraz swobody ekspresji.

I Wstęp

  1. Kodeks Etyki Akademii Sztuk PiÄ™knych w GdaÅ„sku (zwanej dalej „AkademiÄ…”) okreÅ›la podstawowe wartoÅ›ci, prawa i wolnoÅ›ci, na których opierajÄ… siÄ™ Å‚ad spoÅ‚eczny i relacje miÄ™dzyludzkie w Akademii.
  2. Przestrzeganie okreÅ›lonych w Kodeksie Etyki podstawowych wartoÅ›ci, praw i wolnoÅ›ci jest obowiÄ…zkiem wszystkich Osób StudiujÄ…cych i Osób Zatrudnionych w Akademii.
  3. Celem Kodeksu Etyki jest zagwarantowanie takich warunków procesu ksztaÅ‚cenia, w których wolność artystyczna, kreatywność w nauczaniu oraz swoboda ekspresji praktykowane sÄ… w sposób odpowiedzialny, etyczny oraz zapewniajÄ…cy poszanowanie podstawowych praw i wolnoÅ›ci wszystkich Osób StudiujÄ…cych i Osób Zatrudnionych w Akademii.
  4. Celem Kodeksu Etyki nie jest ograniczenie czyjejkolwiek wolnoÅ›ci artystycznej, kreatywnoÅ›ci w nauczaniu ani swobody ekspresji.
  5. Ilekroć w Kodeksie Etyki jest mowa o:

Osobach StudiujÄ…cych należy przez to rozumieć wszystkich studentów i studentki Akademii oraz doktorantów i doktorantki,  Osobach Zatrudnionych w Akademii należy przez to rozumieć nauczycieli akademickich, czÅ‚onków Organów Akademii, pracowników administracji, wszystkich innych pracowników zatrudnionych przez AkademiÄ™ oraz wszelkie osoby wykonujÄ…ce jakÄ…kolwiek pracÄ™ na rzecz Akademii na jakiejkolwiek podstawie, choćby miaÅ‚a ona charakter krótkotrwaÅ‚y, incydentalny lub epizodyczny,

SpoÅ‚ecznoÅ›ci Akademii należy przez to rozumieć Osoby StudiujÄ…ce i Osoby Zatrudnione w Akademii.

 

II Podstawowe wartoÅ›ci, prawa i wolnoÅ›ci

  1. Akademia jest uczelniÄ… artystycznÄ… o szczególnym charakterze. Akceptowane jest w niej twórcze i innowacyjne podejÅ›cie do procesu szeroko rozumianego ksztaÅ‚cenia w dziedzinie sztuk plastycznych.
  2. Bez wzglÄ™du na wspomniany wyżej szczególny charakter Akademii i stosowane w niej metody nauczania, każda Osoba StudiujÄ…ca i Osoba Zatrudniona w Akademii ma bezwzglÄ™dne prawo do bycia traktowanym z szacunkiem oraz do poszanowania swojej godnoÅ›ci, wolnoÅ›ci sumienia, nietykalnoÅ›ci cielesnej, intymnoÅ›ci, prywatnoÅ›ci i poczucia bezpieczeÅ„stwa.
  3. W Akademii nie akceptuje siÄ™ przypadków nierównego traktowania z uwagi na pÅ‚eć, tożsamość pÅ‚ciowÄ…, orientacjÄ™ seksualnÄ…, jÄ™zyk, Å›wiatopoglÄ…d, religiÄ™ lub wyznanie, przekonania polityczne, narodowość, pochodzenie etniczne, wiek, cechy genetyczne, niepeÅ‚nosprawność, status ekonomiczny czy przynależność do okreÅ›lonych grup spoÅ‚ecznych.
  4. Nikt nie może być w porównywalnej sytuacji traktowany mniej korzystnie (w sposób bezpoÅ›redni lub poÅ›redni)ze wzglÄ™du na którÄ…kolwiek z cech, o których mowa w pkt. II.3.Takie różnicowanie stanowi przejaw zakazanej dyskryminacji.
  5. Niedopuszczalne sÄ… zachowania bÄ™dÄ…ce przejawem molestowania, czyli wszelkie niepożądane zachowania, których celem lub skutkiem jest naruszenie godnoÅ›ci Osoby StudiujÄ…cej lub Osoby Zatrudnionej w Akademii i stworzenie wobec niej zastraszajÄ…cej, wrogiej, poniżajÄ…cej, upokarzajÄ…cej lub uwÅ‚aczajÄ…cej atmosfery.
  6. Niedopuszczalne sÄ… zachowania bÄ™dÄ…ce przejawem molestowania seksualnego, czyli wszelkie niepożądane zachowania o charakterze seksualnym odnoszÄ…ce siÄ™ do pÅ‚ci, których celem lub skutkiem jest naruszenie godnoÅ›ci Osoby StudiujÄ…cej lub Osoby Zatrudnionej w Akademii, a w szczególnoÅ›ci stworzenie wobec niej zastraszajÄ…cej, wrogiej, poniżajÄ…cej, upokarzajÄ…cej lub uwÅ‚aczajÄ…cej atmosfery. Na takie zachowania mogÄ… siÄ™ skÅ‚adać dziaÅ‚ania fizyczne, werbalne lub pozawerbalne. Wszystkie one sÄ… niedopuszczalne.
  7. Zakazane sÄ… zachowania polegajÄ…ce na nÄ™kaniu lub zastraszaniu Osoby StudiujÄ…cej lub Osoby Zatrudnionej w Akademii, które wywoÅ‚ujÄ… lub obiektywnie mogÄ… wywoÅ‚ać zaniżonÄ… samoocenÄ™ i które powodujÄ… lub majÄ… na celu poniżenie lub oÅ›mieszenie, izolowanie lub wyeliminowanie ze SpoÅ‚ecznoÅ›ci Akademii.
  8. Osoba StudiujÄ…ca nie może być w Å¼aden sposób zmuszana do udziaÅ‚u w aktywnoÅ›ciach, które naruszaÅ‚yby jej dobra osobiste, w tym godność, wolność, prywatność, dobre imiÄ™, intymność, cześć, które prowadziÅ‚yby do obrazy jej uczuć religijnych lub które powodowaÅ‚yby u niej obiektywnie uzasadnione poczucie dyskomfortu.
  9. W relacjach z Osobami StudiujÄ…cymi Osoby Zatrudnione w Akademii nie mogÄ… wykorzystywać ani sugerować lub obiecywać wykorzystywania swojej uprzywilejowanej pozycji w Akademii lub Å›rodowisku artystycznym w celu uzyskania wpÅ‚ywu na dziaÅ‚ania czy postawÄ™ Osoby StudiujÄ…cej.
  10. Osoby bÄ™dÄ…ce czÅ‚onkami SpoÅ‚ecznoÅ›ci Akademii we wzajemnych kontaktach zobowiÄ…zane sÄ… kierować siÄ™ zasadami kultury, szacunku, odpowiedzialnoÅ›ci, uczciwoÅ›ci i bezstronnoÅ›ci. Osoby Zatrudnione w Akademii w kontaktach z Osobami StudiujÄ…cymi, czÅ‚onkami Organów Akademii, innymi Osobami Zatrudnionymi w Akademii oraz z instytucjami i osobami spoza SpoÅ‚ecznoÅ›ci Akademii zachowujÄ… siÄ™ uprzejmie i kulturalnie oraz udzielajÄ… wyczerpujÄ…cych, rzeczowych i konkretnych informacji.
  11. Osoby bÄ™dÄ…ce czÅ‚onkami SpoÅ‚ecznoÅ›ci Akademii w swoich dziaÅ‚aniach kierujÄ… siÄ™ zasadÄ… wspóÅ‚miernoÅ›ci. Obciążenia nakÅ‚adane na Osoby Zatrudnione lub Osoby StudiujÄ…ce w Akademii muszÄ… być wspóÅ‚mierne do celu prowadzonych dziaÅ‚aÅ„ i w żaden sposób nie mogÄ… ograniczać praw osób, na które obciążenia te sÄ… nakÅ‚adane.
  12. Jakiekolwiek osobiste lub rodzinne relacje pomiÄ™dzy Osobami Zatrudnionymi w Akademii, a Osobami StudiujÄ…cymi nie mogÄ… mieć jakiegokolwiek wpÅ‚ywu na sytuacjÄ™ takich osób, wydawane w stosunku do nich decyzje oraz na ocenÄ™ ich pracy i postÄ™pów w nauce. Niedopuszczalne sÄ… jakiekolwiek przejawy nierównego traktowania Osób StudiujÄ…cych z powodu pozostawania lub nie w takich relacjach. Jakakolwiek taka osobista relacja pomiÄ™dzy osobami ze SpoÅ‚ecznoÅ›ci Akademii, jak również zamiar jej nawiÄ…zania lub jej zakoÅ„czenie nie mogÄ… w Å¼adnym wypadku prowadzić do niepożądanego naruszenia prywatnoÅ›ci czy intymnoÅ›ci którejkolwiek ze stron. Takim naruszeniem bÄ™dzie, m. in. nagabywanie lub uporczywe podejmowanie przez którÄ…kolwiek ze stron prób nawiÄ…zania prywatnego kontaktu.
  13. W sferze pÅ‚ciowoÅ›ci i intymnoÅ›ci nie funkcjonuje w Akademii tzw. dorozumiana zgoda. Jakiekolwiek zachowania o charakterze intymnym lub w jakikolwiek sposób odnoszÄ…ce siÄ™ do pÅ‚ci lub seksualnoÅ›ci, które majÄ… miejsce bez wyraźnej, swobodnej, Å›wiadomej, aktualnej i peÅ‚nej zgody osoby, której dotyczÄ…, sÄ… uważane za niedopuszczalne. W szczególnoÅ›ci, o swobodnej zgodzie nie może być mowy w przypadku, gdy choćby w najmniejszym stopniu zostaÅ‚a ona uzyskana na skutek wykorzystania, obietnicy lub groźby wykorzystania lub choćby uzasadnionej obawy wykorzystania stosunku zależnoÅ›ci lub podlegÅ‚oÅ›ci.
  14. Każda Osoba StudiujÄ…ca w Akademii ma prawo do merytorycznej, rzetelnej, zgodnej z przedstawionymi wczeÅ›niej kryteriami i sprawiedliwej oceny jej umiejÄ™tnoÅ›ci, postÄ™pów w nauce i jej pracy.
  15. Każda Osoba StudiujÄ…ca w Akademii ma prawo do swobodnej ekspresji wÅ‚asnej osobowoÅ›ci przejawiajÄ…cej siÄ™, m.in. w wyglÄ…dzie, ubiorze czy zachowaniu. W sytuacjach, które nie wiążą siÄ™ bezpoÅ›rednio z procesem nauczania przejawy owej ekspresji nie mogÄ… być w Å¼aden sposób ograniczane, o ile nie naruszajÄ… one zapisów Kodeksu Etyki i powszechnie przyjÄ™tych zasad współżycia spoÅ‚ecznego.
  16. Nic nie uzasadnia podejmowania wobec Osób StudiujÄ…cych ani Osób Zatrudnionych w Akademii dziaÅ‚aÅ„, które sÄ… zakazane zgodnie z niniejszym Kodeksem Etyki.
  17. Uznaje siÄ™, że dziaÅ‚ania stanowiÄ…ce naruszenie postanowieÅ„ niniejszego Kodeksu Etyki stanowiÄ… naruszenie godnoÅ›ci zawodu nauczyciela akademickiego, studenta i doktoranta.


III. Reakcja i pomoc

  1. W trosce o dobro caÅ‚ej SpoÅ‚ecznoÅ›ci Akademii, każda Osoba StudiujÄ…ca i Osoba Zatrudniona w Akademii powinna reagować na dziaÅ‚ania, które sÄ… zakazane zgodnie z niniejszym Kodeksem Etyki, bez wzglÄ™du na to, czy jest ona ofiarÄ… takich dziaÅ‚aÅ„, czy jedynie ma o nich wiedzÄ™. W szczególnoÅ›ci, taka osoba powinna zgÅ‚osić sprawÄ™ do wÅ‚aÅ›ciwych organów Akademii, w szczególnoÅ›ci do powoÅ‚anego w tym celu Rzecznika Praw Studenckich. Reakcja Osoby StudiujÄ…cej lub Osoby Zatrudnionej w Akademii na takie dziaÅ‚ania nie może powodować wobec niej negatywnych konsekwencji.
  2. Każda Osoba StudiujÄ…ca i Osoba Zatrudniona w Akademii, która uważa, że byÅ‚a ofiarÄ… dziaÅ‚aÅ„ zakazanych zgodnie z niniejszym Kodeksem Etyki, może liczyć na pomoc ze strony Akademii, co najmniej poprzez rzetelne zbadanie i wyjaÅ›nienie okolicznoÅ›ci danej sprawy w zakresie i w sposób odpowiadajÄ…cy tym okolicznoÅ›ciom(ewentualne dalsze kroki zależą od wyników takiego badania).

 

Uchwała Senatu – przejdź