Light as a Creative Tool

Light as a Creative Tool

Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6

Przestrzeń: PATIO

Data: 8–12/05/2018

Wydział: Malarstwo

Light as a Creative Tool

Konferencja Naukowa i Warsztaty w Przestrzeni Publicznej dla studentów 8-12 maja 2018
International Scientific Conference with workshop in Public Space for students May 8th – 12ve 2018

ASP Gdańsk, Wydział Malarstwa / tereny Stoczni Gdańskiej – Młode Miasto – Plenum
Academy of Fine Arts in Gdansk, Faculty of Paintings / Gdansk Shipyard – Young City Gdansk – Plenum

organizator: ASP w Gdańsku / współorganizator: Wydział Malarstwa / head: dr Robert Sochacki
organizer: Academy of Fine Arts in Gdansk / co-organizer: Faculty of Paintings / head: dr Robert Sochacki

 

Światło, jako materiał czy też właśnie narzędzie, powinno służyć jako neutralny punkt wyjściowy dla nowej świadomości otoczenia. Tak to zjawisko fizyczne w 1957 opisywali H.Mack i O.Piene w swojej grupie „Zero”. Światło oferuje nieskończony – a zarazem nieinwazyjny – potencjał, który w sposób ciągły może zmieniać wygląd i atmosferę przestrzeni, w której zostanie użyte. Jeżeli cofniemy się jeszcze głębiej w historię świata i ludzkości, zauważymy, że światło od zarania dziejów pośredniczy między światem fizycznym a jego percepcją, od biblijnego „niech stanie się światło” aż po dzisiejszych współczesnych artystów zajmujących się refleksyjną stroną światła, ta właśnie materia jest wciąż w sztuce wizualnej obecna. Obecność ta jest zarazem transformatywna, ulotna jak i niepodważalnie stała w naszym otoczeniu. W działaniach artystycznych różnorodność jego zastosowania jest właściwie nieograniczona, a w połączeniu z technologiami cyfrowymi potencjał światła jest znacząco zintensyfikowany. Dziś możemy nazwać światło nie tylko formą wyrazu w sztuce malarskiej (i nie tylko), ale właśnie narzędziem kreatywnym obecnym w nurcie kulturowym zwanym „light art”. Jego rola i znaczenie w przestrzeni dzieła są niepodważalne i otwarte na ciągłą eksplorację.


Light (as material) should serve as a neutral and starting point for a new awareness of the environment. That is how H. Mack and O.Piene described this physical phenomenon in their artistic group „Zero” in 1957. Light offers infinite and yet noninvasive potential to continuously alter the ambiance and appearance of the space it is used in. If we go deeper into the world’s and humanity history, we will discover that light is interfering between physical world and its perception from the verge of known existence; from the biblical „let there be light” up to contemporary artists working with reflective nature of light, this medium is still present in visual arts. This presence is both futile and transformative as well as undoubtedly constant in our environment. The diversity of use of light is rather unlimited and while combined with digital technologies its potential is intensified. Today light can be considered not only as a form of visual expression but also as a creative tool emerging from a cultural phenomenon known as light art. Its meaning and role in an artwork are non disputable and open to constant exploration.

Prowadzący / Tutors

Bettina Pelz – Bremen, Germany – Art Director, Curator
University of the Arts Bremen / Department of Art and Design

dr Martina Tritthart – Graz, Austria – Artist
FH Joanneum Graz, University of Applied Sciences / Department of Media & Design, Masterstudies Exhibition Design

dr inż. Adam Mazikowski – Gdansk, Poland – Scientist
Gdansk University of Technology /Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics

Ingo Wendt – Saarbrücken, Germany – Artist
University of fine Arts – Hochschule der bildenden Künste Saarbrücken

Aymen Gharbi – Tunis, Tunisia – Art Director, Curator
independent curator, producer

Łukasz Szałankiewicz Zenial – Poznan, Ponad – Artist
Collegium Da Vinci, Poznan / Faculty of Informatics and Visual Communication

dr Alicja Jeziorecka – Poznan, Poland – Artist
The University of Arts in Poznan / Faculty of Painting and Drawing

Antti Hietaniemi – Helsinki, Finland – Visual New Media Designer
University of Art and Design Helsinki / Media Department

Karolina Halatek – Lodz, Poland – Artist
independent visual artist

Anna Szynwelska, Michalina Domoń – Gdansk, Poland – curators
LAZNIA Centre for Contemporary Art

Monika Jenowein Patyczek – Gdansk, Poland – Designer
Academy of Fine Arts in Gdansk / Faculty of Painting

dr Agata Stępień – Krakow, Poland – Artist
AGH University of Science and Technology Krakow / Faculty of Humanities

Anna Rosa Rupp – Bremen, Germany – Artist, Student
University of the Arts Bremen / Department of Art and Design

dr Robert Sochacki – Gdansk, Poland – Artist
Academy of Fine Arts in Gdansk / Faculty of Painting, Studio Art in Public Space

 

Experimental Improvised Audiovisual Performance – "Lightprint In Mo,on"

Paulina Czerek (Beniovska)

Ula Zerek, Tatiana Kamieniecka

Anna Rosa Rupp

Michał Labijak, Robert Sochacki

Zagadnienia / Lectures and Workshop areas

wszystkie wykłady i warsztaty prowadzone są w języku angielskim / All lectures and workshop are in English

  • Incorporating space into an art project. How to creatively look at space with artistic strategies using light as a medium / Bettina Pelz and Aymen Gharbi
  • Introduction to Light in Fine Arts / lecture only / Monika Jenowein Patyczek (based on Bettina Pelz articles)
  • Light, Space and Perception: Spatial Strategies to create specific Environments / Martina Tritthart
  • Analogue picture generator systems and working with phenomenons of colour and shade / Ingo Wendt
  • Interactive installation using different sources of light / Robert Sochacki and Technical University
  • Shadow as a reality's particle. Relation between light, object and shadow / Alicja Jeziorecka
  • Composing anima: on/digital projections with respect to architectural environment / Antti Hietaniemi
  • Selected issues of colorimetry and spectral characteristics of light sources / lecture only / Adam Mazikowski
  • Art as an experience – site specific immersive light installations in a public space and museums / lecture only / Karolina Halatek
  • The importance of light in The Outdoor Gallery of the City of Gdansk / lecture only / Anna Szynwelska
  • Sound that is determined and described by light / Łukasz Szałankiewicz Zenial (open to all working groups / participants only)
  • The potentials of light and drawing brought together by digital and analog techniques / lecture only / Anna Rosa Rupp

wydarzenia towarzyszące / additional events

Presentation of visual space perception: Time and space- techniques of the observer / lecture for doctoral programme students at ASP Gdańsk – dr Martina Tritthart

In our studio "light" is the consequence of the exposure of the mind – Open Art Studio / Otwarta Pracownia Artystyczna – prof. Jarosław Bauć, dr Mikołaj Harmoza, Mateusz Pęk / Academy of Fine Arts in Gdansk

Guest speaker: The psychological role of light and its symbolism in the work of artists. / Agata Stępień

Experimental Improvised Audiovisual Performance – live music with light installation

Conference Guest – Tarja Nieminen – Helsinki, Finland – Artist, Designer / University of Art and Design Helsinki / Media Department

Participants of the workshop led by Bettina Pelz and Aymen Gharbi will have the opportunity to work on ideas and projects for real locations from this year’s Interference Light Art Festival in Tunis. The best project will have the chance to be realized at the Festival in 2018, and the authors will be invited to participate.

Harmonogram / Schedule:

8 May 2018 / 10:00 – 15:00 and 16:00 – 18:00 / PATIO, ASP Gdańsk

Wykłady i Dyskusja / wstęp wolny dla uczestników i publiczności
Lectures and Discussion / open to participants and public


9 May – 11 May 2018 / 10:00 – 14:00 and 16:00 – 18:00 / Gdansk Shipyard

Warsztaty / podział na grupy / tylko dla uczestników – zgłoszenia przez e-mail – do 25 kwietnia 2018
Workshop / working groups / participants only – application via e-mail – deadline 25th of April 2018

Zapraszamy studentów z polskich i europejskich uniwersytetów i uczelni artystycznych.
Students from Art Academies and Universities (Poland and EU) are welcome.

Zgłoszenia / applications: lightart.gdansk@gmail.com


9 May 16:00 – 18:00 – Lectures and Workshop – Sound that is determined and described by light / Łukasz Szałankiewicz Zenial (open to all groups)

 

12 May 2018 / 15:00 – 18:00 / Gdansk Shipyard

Prezentacja efektów warsztatów; wykład i dyskusja zamykająca Konferencję / wstęp wolny dla uczestników i publiczności
Presentation of workshop results and closing lecture with discussion / open to participants and public
Experimental Improvised Audiovisual Performance

Dear Students / Drodzy Studenci

We would like to introduce you to the project that is designed for you – the students. Science Conference on light as a creative tool that is used in different ways by artists in their artistic startegies. Conference is completed with the three-day workshop, focused on students and artists/tutors cooperation. The workshop will allow you to get a close look at a process of conceptualizing and constructing the artwork on each level. We invite you to see the attached programme and to send in your application. Working groups will be small, up to 6 persons each, so participants number is very limited. There is no addmission fee.

Filled-in applications e-mail to: lightart.gdansk@gmail.com
With an "application" in subject.

Application form can be downloaded from:
http://asp.gda.pl/pl/artykuly/light_conference

Deadline is 25th of April,
and we will notify succesful participants via e-mail until the 30th of April*.

See you 8-12 May in Gdansk, Light as a Creative Tool.

*organiser is reserving a right to reject and/or change the chosen workshop in case of too many participants

 

Chcielibyśmy zainteresować Was szczególnym wydarzeniem, którego formuła dedykowana jest studentom właśnie. Ta naukowa konferencja jest poświęcona światłu jako kreatywnemu narzędziu, które artyści wykorzystują w swych strategiach artystycznych. Konferencji towarzyszy trzydniowy workshop, którego celem będzie wspólna praca studentów i artystów/tutorów. Podczas warsztatów będzie można z bliska zapoznać się ze sposobem pracy i powstawania koncepcji artystycznych na wielu płaszczyznach. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami programu i do wysyłania zgłoszeń na wskazany email. Grupy będą kameralne i nie przekroczą 6 osób, w związku z tym ilość miejsc jest bardzo ograniczona. Udział w Konferencji i Warsztatach jest bezpłatny.

Wypełnione Aplikacje należy wysłać mailem na adres: lightart.gdansk@gmail.com
Z dopiskiem "aplikacja" w temacie.

Formularz aplikacji do pobrania na stronie:
http://asp.gda.pl/pl/artykuly/light_conference

Lista warsztatowa zostanie zamknięta 25 kwietnia;
wszystkich przyjętych powiadomimy mailem do 30 kwietnia*.

Do zobaczenia 8-12 maja w Gdańsku, Light as a Creative Tool.

*organizator zastrzega sobie prawo do odrzucenia kandydatury i/lub zmiany wybranego przez uczestnika warsztatu w razie zbyt dużej ilości chętnych.

Kontakt / Office:

general inquires and media:
lightart.gdansk@gmail.com
tel. +48 507 104 107

Oragnizator / organiser:

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Wydział Malarstwa
dr Robert Sochacki
robert.sochacki@asp.gda.pl
tel. +48 501 168 877


https://www.facebook.com/events/798777830309609/

https://www.facebook.com/events/1874737815921936/

 

Zgłoszenia / Applications:

zgłoszenia przez e-mail – do 25 kwietnia 2018
application via e-mail – deadline 25th of April 2018

lightart.gdansk@gmail.com

 

formularz zgłoszeniowy / application form download


„Light as a Creative Tool”


Konferencja Naukowa i Warsztaty w Przestrzeni Publicznej dla studentów 8-12 maja 2018
International Scientific Conference with workshop in Public Space for students May 8th – 12ve 2018

Organizator / Organiser:

Akademia Sztuki Pięknych w Gdańsku

Współorganizator / Co-organiser:

Wydział Malarstwa

Head of Conference:

dr Robert Sochacki    

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego /

Co-funded by the Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland

 

Współfinansowane ze środków / Co-Funded by:

Miasto Gdańsk

 

Patronat Honorowy / Honorary Patronage:

Konsulat Generalny Republiki Federalnej Niemiec w Gdańsku

 

Partnerzy Light as a Creative Tool / Light as a Creative Tool partners:

Młode Miasto
Plenum
Olivia Business Centre
CSW Łaźnia
Międzywydziałowe Środowiskowe Studia Doktoranckie ASP Gdańsk
ON Lemon Polska
Perrier

 

Patronat medialny / Media patronage:

trojmiasto.pl
Austriackie Forum Kultury Warszawa
DESIGN Magazine

 

Współpraca / Cooperation:

http://intunis.net/en/

http://collumina.de/

 

Biuro "Light as a Creative Tool" / the Office:

Joanna Jurga
Martyna Olszewska
Monika Jenowein Patyczek
Magda Nowak
Weronika Morawiec
Magda Dorota Wosztyl
dr Robert Sochacki

 

Ekipa Kreatywne Wsparcie Techniczne / Creative Technicians Crew:

Michał Labijak
Rico
Non Iron Group

 

Dokumentacja / Documentation:
foto: Mateusz Ochocki i Krzysztof Mystkowski
video: Konrad Kulczyński Videography