Z cyklu pedagodzy: Tomasz Kucharski

Z cyklu pedagodzy: Tomasz Kucharski

Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6

Przestrzeń: Galeria Katedra

Data: 10–15/05

Wydział: Malarstwo

Z cyklu pedagodzy: Tomasz Kucharski

Kolejna odsłona Galerii Katedra przed nami! Tym razem w kameralnej przestrzeni Pracowni 331 na Wydziale  Malarstwa gdańskiej ASP pojawił się Tomasz Kucharski ze swoimi trzema obrazami:

 

Martwa natura z czaszką, olej na płótnie, 61x40 cm, 2017 r.

Martwa natura z bańką, olej na płótnie, 80x60 cm, 2022 r.

Martwa natura z czaszką 2 – olej na płótnie, 61x40 cm, 2022 r. Obraz o kompozycji na planie krzyża powstawał w czasie Wielkiej Nocy i jest wyrazem przeżyć związanych z sytuacją na Ukrainie.

 

Wystawa czynna do 20 maja 2022 r. Polecamy Waszej uwadze!

 

Tomasz Kucharski

Urodzony w 1977 roku w Gdańsku. Studia na ASP w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Dyplom z wyróżnieniem w 2007 r. w pracowni malarstwa prof. Macieja Świeszewskiego. Od 2014 r. członek następnie od 2016 sekretarz a od 2018 r. wice prezes Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków w Warszawie. Od 2016 do 2018 r. prowadził „Laboratorium Technologiczne” na ASP w Gdańsku. Od 2018 r. prowadzi „Technologię malarstwa i rysunku” oraz jest asystentem w „Czwartej Pracowni Rysunku. Figuracja / Obiekt.” Prowadzonej przez prof. Annę Królikiewicz na Wydziale Malarstwa ASP w Gdańsku. W 2018 r. otrzymał  Stypendium Marszałka Woj. Pomorskiego. Jest laureatem nagrody „Artystyczna Podróż Hestii” w 2006 r. W 2005 r. otrzymał Dyplom Ministra Kultury. Prace w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Liczne wystawy w kraju i za granicą.

„Często i chętnie malowane przez Tomasza Kucharskiego martwe natury zawsze są śladem obecności człowieka. Człowiek jest bowiem ulubionym tematem artysty. Rozpoznawalnym elementem w tej twórczości jest motyw czaszki czy szkieletu. Artysta, zafascynowany anatomią, oddaje się jej studiom, osiągając mistrzostwo w przedstawianiu detali i materii. Czaszka, przede wszystkim ludzka, jest pojemnym nośnikiem znaczeń. W obrazie „Martwa natura z czaszką” dominuje w kompozycji, której dwie trzecie „przesłonięte” są pogniecionym papierem – jego struktura wręcz wychodzi z obrazu i prosi o dotyk, jakby anektując przestrzeń poza płaszczyzną płótna. Kompozycja utrzymana jest w stonowanych kolorach, snop światła nakierowany został na czaszkę „patrzącą” na widza pustymi oczodołami. Zarówno papier, jak i kości są martwą naturą, jednak sugestia spojrzenia zdaje się ożywiać czaszkę. Sugestywnie działa też kontrast pomiędzy nietrwałością i delikatnością materii papieru a twardością kości czaszki. Obraz przypomina o vanitas, ale w kontekście kruchości papieru czaszka jawi się nam jako coś o wiele trwalszego, ustawiającego człowieka po stronie nieprzemijalności.”

Fragment tekstu dr hab. Anny Waligórskiej

z katalogu „Tomasz Kucharski Malarstwo”.