Projekt
SMART CITY SEAT (SCS)

Projekt  SMART CITY SEAT (SCS)

Przysiadak w kontekście docelowych miejsc użytkowania

Projekt
SMART CITY SEAT (SCS)

Projekt SMART CITY SEAT (SCS) dotyczy nowej koncepcji rozwiązywania problemów infrastrukturalnych związanych z ruchem pieszych po drogach publicznych.

Projekt ma na celu rozwiązywanie istotnych  potrzeb społecznych, taki jak:

  • poprawa jakości życia osób w wieku podeszłym, osób niepełnosprawnych i innych potrzebujących odpoczynku w przestrzeni miejskiej,
  • bezpieczeństwa życia ludzi – separację pieszych od ruchu kołowego (samochodowego i rowerowego),
  • podniesienie innowacyjności oferty produktów ułatwiających poruszanie się po mieście osobom z różnymi dysfunkcjami stanu zdrowia,
  • opcjonalnie: monitoring i ochrona porządku publicznego.

Projekt opracowany przez zespół międzyuczelniany Akademię Sztuk Pięknych i Politechnikę Gdańską.
Zespół autorski: Iwona Dzierżko-Bukal, Marek Średniawa, Tomasz Kwiatkowski, Marek Wysocki i Wojciech Sęczawa.

Wzór przemysłowy został zastrzeżony w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej (własność Akademii Sztuk Pięknych i Politechniki Gdańskiej).


Testujemy designerski przysiadak przy przystanku autobusowym SKM Wzgórze Maksymiliana


Opis wizualny projektu SMART CITY SEAT (SCS)

wersja przysiadaka, bez dodatkowego wyposażenia

Przysiadak – Siedzisko umieszczone z jednej strony

Korpus

  • Korpus przysiadaka wykonany ze zbrojonego zagęszczonego betonu. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z żeliwa. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z polerowanego duraluminium. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

Wewnątrz korpusu znajduje się przestrzeń, która może być wykorzystana do zamontowania dodatkowego wyposażenia. 

Geometria

  • Przysiadak pojedynczy, w kształcie odwróconej litery „L”. 

Siedzisko

Siedzisko – materiał

  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z drewna klejonego.
  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z giętej  sklejki.

Siedzisko – układ

Siedzisko (lub siedziska) umieszczone asymetrycznie – korzystanie z przysiadaka możliwe z jednej strony.

Wyposażenie

Podstawowa wersja przysiadaka, bez wyposażenia dodatkowego.

Przeznaczenie

Podstawowa funkcja przysiadaka – alternatywa dla siedzisk w przypadku konieczności odpoczynku, podparcia, zmiany pozycji ciała.

Dodatkowa funkcja – separator ruchu, organizacja ruchu, wydzielanie stref i obszarów.

Wzmocniona konstrukcja pozwala na zastosowanie zespołu przysiadów jako fizycznej bariery chroniącej pieszych. Żelbetowa konstrukcja, mocne fundamentowanie, odpowiednie ustawienie oraz kształt utrudniają celowe sforsowanie bariery samochodem.


Przysiadak – Siedzisko umieszczone z obu stron

Korpus

  • Korpus przysiadaka wykonany ze zbrojonego zagęszczonego betonu. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z żeliwa. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z polerowanego duraluminium. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

Wewnątrz korpusu znajduje się przestrzeń, która może być wykorzystana do zamontowania dodatkowego wyposażenia.

Geometria

Przysiadak pojedynczy, w kształcie odwróconej litery „L”. 

Siedzisko

Siedzisko – materiał

  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z drewna klejonego.
  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z giętej  sklejki.

Siedzisko – układ

Siedzisko (lub siedziska) umieszczone symetrycznie – korzystanie z przysiadaka możliwe z obu stron.

Wyposażenie

Podstawowa wersja przysiadaka, bez wyposażenia dodatkowego.

Przeznaczenie

Podstawowa funkcja przysiadaka – alternatywa dla siedzisk w przypadku konieczności odpoczynku, podparcia, zmiany pozycji ciała.

Dodatkowa funkcja – separator ruchu, organizacja ruchu, wydzielanie stref i obszarów.

Wzmocniona konstrukcja pozwala na zastosowanie zespołu przysiadów jako fizycznej bariery chroniącej pieszych. Żelbetowa konstrukcja, mocne fundamentowanie, odpowiednie ustawienie oraz kształt utrudniają celowe sforsowanie bariery samochodem.


Przysiadak – Siedzisko umieszczone z obu stron

Korpus

  • Korpus przysiadaka wykonany ze zbrojonego zagęszczonego betonu. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z żeliwa. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z polerowanego duraluminium. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

Wewnątrz korpusu znajduje się przestrzeń, która może być wykorzystana do zamontowania dodatkowego wyposażenia. 

Geometria.

Przysiadak podwójny, w kształcie litery „T”.

Siedzisko

Siedzisko – materiał

  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z drewna klejonego.
  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z giętej  sklejki.

Siedzisko – układ

Siedzisko (lub siedziska) umieszczone symetrycznie – korzystanie z przysiadaka możliwe z obu stron.

Wyposażenie

Podstawowa wersja przysiadaka, bez wyposażenia dodatkowego.

Przeznaczenie

Podstawowa funkcja przysiadaka – alternatywa dla siedzisk w przypadku konieczności odpoczynku, podparcia, zmiany pozycji ciała.

Dodatkowa funkcja – separator ruchu, organizacja ruchu, wydzielanie stref i obszarów.

Wzmocniona konstrukcja pozwala na zastosowanie zespołu przysiadów jako fizycznej bariery chroniącej pieszych. Żelbetowa konstrukcja, mocne fundamentowanie, odpowiednie ustawienie oraz kształt utrudniają celowe sforsowanie bariery samochodem.


Przysiadak – Bez dodatkowego materiału tworzącego siedzisko

Korpus

  • Korpus przysiadaka wykonany ze zbrojonego zagęszczonego betonu. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z żeliwa. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z polerowanego duraluminium. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

Wewnątrz korpusu znajduje się przestrzeń, która może być wykorzystana do zamontowania dodatkowego wyposażenia. 

Geometria

Przysiadak podwójny, w kształcie litery „T”.

Siedzisko

Siedzisko – materiał

Bez dodatkowego materiału tworzącego siedzisko.

Siedzisko – układ

Siedzisko (lub siedziska) umieszczone symetrycznie – korzystanie z przysiadaka możliwe z obu stron.

Wyposażenie

Podstawowa wersja przysiadaka, bez wyposażenia dodatkowego.

Przeznaczenie

Podstawowa funkcja przysiadaka – alternatywa dla siedzisk w przypadku konieczności odpoczynku, podparcia, zmiany pozycji ciała.

Dodatkowa funkcja – separator ruchu, organizacja ruchu, wydzielanie stref i obszarów.

Wzmocniona konstrukcja pozwala na zastosowanie zespołu przysiadów jako fizycznej bariery chroniącej pieszych. Żelbetowa konstrukcja, mocne fundamentowanie, odpowiednie ustawienie oraz kształt utrudniają celowe sforsowanie bariery samochodem.


Przysiadak – Z Siedziskiem umieszczonym po obu stronach

Korpus

  • Korpus przysiadaka wykonany ze zbrojonego zagęszczonego betonu. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z żeliwa. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z polerowanego duraluminium. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

Wewnątrz korpusu znajduje się przestrzeń, która może być wykorzystana do zamontowania dodatkowego wyposażenia. 

Geometria

Przysiadak podwójny, w kształcie litery „T”.

Siedzisko – materiał

  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z drewna klejonego.
  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z giętej  sklejki.

Siedzisko

Siedzisko – układ

Siedziska umieszczone na wspornikach po obu stronach płaszczyzny symetrii.

Wyposażenie

Podstawowa wersja przysiadaka, bez wyposażenia dodatkowego.

Przeznaczenie

Podstawowa funkcja przysiadaka – alternatywa dla siedzisk w przypadku konieczności odpoczynku, podparcia, zmiany pozycji ciała.

Dodatkowa funkcja – separator ruchu, organizacja ruchu, wydzielanie stref i obszarów.

Wzmocniona konstrukcja pozwala na zastosowanie zespołu przysiadów jako fizycznej bariery chroniącej pieszych. Żelbetowa konstrukcja, mocne fundamentowanie, odpowiednie ustawienie oraz kształt utrudniają celowe sforsowanie bariery samochodem.


Przysiadak – Z Siedziskiem umieszczonym po obu stronach

Korpus

  • Korpus przysiadaka wykonany ze zbrojonego zagęszczonego betonu. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z żeliwa. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

  • Korpus przysiadaka wykonany z polerowanego duraluminium. Technologia wykonania umożliwia modyfikację formy  odlewniczej pozwalającą na umieszczenie na korpusie elementów graficznych, napisów, reliefów.

Wewnątrz korpusu znajduje się przestrzeń, która może być wykorzystana do zamontowania dodatkowego wyposażenia. 

Geometria

Przysiadak podwójny, w kształcie litery „T”.

Siedzisko

Siedzisko – materiał

  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z drewna klejonego.
  • Siedzisko (lub siedziska) wykonane z giętej  sklejki.

Siedzisko – układ

Siedziska umieszczone na wspornikach po obu stronach płaszczyzny symetrii.

Wyposażenie

Podstawowa wersja przysiadaka, bez wyposażenia dodatkowego.

Przeznaczenie

Podstawowa funkcja przysiadaka – alternatywa dla siedzisk w przypadku konieczności odpoczynku, podparcia, zmiany pozycji ciała.

Dodatkowa funkcja – separator ruchu, organizacja ruchu, wydzielanie stref i obszarów.

Wzmocniona konstrukcja pozwala na zastosowanie zespołu przysiadów jako fizycznej bariery chroniącej pieszych. Żelbetowa konstrukcja, mocne fundamentowanie, odpowiednie ustawienie oraz kształt utrudniają celowe sforsowanie bariery samochodem.


wersja przysiadaka, z dodatkowym wyposażeniem

  • Przysiadak wyposażony w autonomiczne oświetlenie LED. Możliwa jest wersja z czujnikiem ruchu włączającym oświetlenie w chwili zbliżenia się użytkownika.

  • Przysiadak w wersji Smart wyposażony w głośniki systemu komunikacji awaryjnej.

  • Przysiadak w wersji Smart wyposażony opcjonalnie w czujniki temperatury, hałasu, zanieczyszczeń.

  • Przysiadak w wersji Smart wyposażony w przycisk służący do zgłaszania nagłych wypadków. W połączeniu z systemem monitoringu miejskiego pozwala na szybką lokalizację zdarzenia.

  • Przysiadak wyposażony w gniazda USB umożliwiające ładowanie przenośnego sprzętu. Przysiadak wyposażony w gniazda słuchawkowe systemu elektronicznej informacji miejskiej.