Robert Sochacki
LAACT
Light As A Creative Tool - LAACT, Robert Sochacki
Wydział: Malarstwo
Robert Sochacki
LAACT
Light As A Creative Tool [LAACT] idea: dr Robert Sochacki
LIGHT AS A CREATIVE TOOL
international scientific conference with workshop in public space for students
In 2018 from 8th to 12ve of May the first edition of Light as a Creative Tool was organized by Painting Department of Gdansk Academy of Fine Art. Conference was held in Patio ASP and the workshop in historical part of Gdansk Shipyard (Young City-Plenum).
Organizer: Academy of Fine Arts in Gdansk
Co-organizer: Faculty of Painting
Head: dr Robert Sochacki
Redakcja naukowa | Scientific editor
Dr Robert Sochacki
Recenzja naukowa |Academic review
Prof. UP dr hab. Alicja Panasiewicz | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Prof. dr hab. Dominik Lejman | Uniwersytet Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Redakcja | Editor
Weronika Morawiec
Korekcja tekstów w j. polskim | Proofreading in Polish
Monika Mielcarek
Korekcja tekstów w j. angielskim | Proofreading in English
Małgorzata Sucharska
Tłumaczenie | Translation by
Dr Anna Juchnowicz, Weronika Morawiec, Małgorzata Sucharska, Magdalena Wiczyńska-Siwy
Fotografie | Photography
Krzysztof Mystkowski, Mateusz Ochocki
Projekt graficzny, skład | Graphic design, layout
Dr Jarosław Bujny | bujny.com
Prawa autorskie | Lenders and Copyright
Wszyscy autorzy | All the authors
Copyright © by Akademia Sztuk Pięknych w GdańskuCopyright © by authors for the texts
Wydawca | Publisher
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku | Academy of Fine Arts in Gdansk
Wydział Malarstwa | Faculty of Painting
Dziekan | Dean Prof. ASP dr hab. Marek Wrzesiński
Prodziekan | Vice-Dean Prof. ASP dr hab. Aleksandra Jadczuk
Wydawnictwo współfinansowane z dotacji podmiotowej MNiSW na utrzymanie potencjału badawczego.
ISBN: 978-83-66271-65-4
Gdańsk 2021
Table of contents | Spis treści
- “LanguAGES of LIGHT. Some historic and aesthetic reflections on the luminokinetic practices in modern and contemporary art” Márton Orosz | „Języ(WIE)KI światła. Wybrane historyczne i estetyczne rozważania na temat praktyk lumino-kinetycznych w sztuce nowoczesnej i współczesnej” Márton Orosz, s. 12
- “Light as a Creative Tool” – conference and workshop for students in public space: case study and some conceptual remarks” Robert Sochacki | „Light As A Creative Tool” – konferencja i warsztaty dla studentów w przestrzeni publicznej: studium przypadku i kilka uwag koncepcyjnych” Robert Sochacki, s. 54
- “Praise of Darkness. Some extracts from reflections on the forms of the light presence in contemporary artistic practices”Ryszard W. Kluszczyński | „Pochwała mroku. Fragmenty z rozważań nad formami obecności światła we współczesnych praktykach artystycznych” Ryszard W. Kluszczyński, s. 94
- “Animated Architecture. How a correlation between light-based art and architecture can change our perception of space and society” Martina Tritthart | „Architektura ożywiona. Jak korelacja między sztuką opierającą się na świetle oraz architekturą może zmienić naszą percepcję przestrzeni i społeczeństwa?” Martina Tritthart, s. 136
- Light is always close to artist – Łukasz Szałankiewicz “Zenial” about the common denominators of light and sound, non-obvious connections and “playing a game” Łukasz “Zenial” Szałankiewicz (rozmowa/talk) | Światło jest zawsze blisko artysty – Łukasz Szałankiewicz „Zenial” o częściach wspólnych światła i dźwięków, o nieoczywistych połączeniach i graniu grą „Zenial” Szałankiewicz (rozmowa/talk), s. 198
- Ingo Wendt: A human part of the machine – analogue objects in large-scale projections Ingo Wendt (rozmowa/talk) | Ingo Wendt: ludzka część mechanizmu – obiekty analogowe w projekcjach wielkoformatowych Ingo Wendt (rozmowa/talk), s. 208
- Already forgotten objects, lives being an absence: shadow and light in Alicja Jeziorecka’s installations, based on the results of the LAACT 2018 workshop Alicja Jeziorecka (rozmowa/talk) | Zapomniane już obiekty, istnienia będące nieobecnością: cień i światło w instalacjach Alicji Jezioreckiej na podstawie realizacji podczas warsztatów LAACT 2018 Alicja Jeziorecka (rozmowa/talk), s. 222
- “Light in Cabbage” Anna Królikiewicz (wstęp do wykładu/lecture introduction) | „Światło w kapuście” Anna Królikiewicz (wstęp do wykładu/lecture introduction), s. 234
- Tools, effects, art of creating organism. What is meant today by “generative art”, “mapping” and “VR” in the artist’s subjective way of understanding? Radosław Deruba (rozmowa/talk) | Narzędzia, efekty, sztuka stwarzania organizmu – co oznaczają dziś pojęcia „sztuka generatywna”, „mapping” i „VR” w subiektywnym rozumieniu artysty? Radosław Deruba (rozmowa/talk), s. 244
- Moving to new perceptions: understanding of the space of art installation and theatrical scenography Yoko Seyama (rozmowa/talk) | Przejście do nowych sposobów postrzegania: rozumienie przestrzeni instalacji artystycznej i scenografii teatralnej Yoko Seyama (rozmowa/talk), s. 266
- Light image in movement Ralph Kistler (autoprezentacja/self-presentation) | Obraz światła w ruchu Ralph Kistler (autoprezentacja/self-presentation), s. 280
- The silence of the white canvas does not exist. On the model of action and attempts to internalize one’s own aesthetics in the creation of audio-visual compositions Paweł Lisek (rozmowa/talk) | Cisza białego płótna nie istnieje. O modelu działania i próbach uwewnętrznienia własnej estetyki w tworzeniu kompozycji audiowizualnych Paweł Lisek (rozmowa/talk), s. 288
- Shift of Focus: Light as Artistic Material and Medium Bettina Pelz (subiektywny przewodnik/subjective guide) | Zmiana natężenia: Światło jako artystyczny materiał i medium Bettina Pelz (subiektywny przewodnik/subjective guide), s. 304