Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu

Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu

Autor: Angelika Tamkun

Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu

Angelika Tamkun

Kierunek studiów: Rzeźba
Tytuł pracy: „W procesie” 
Promotorka: prof. ASP dr hab. Magdalena Grzybowska

 

Artystka poruszająca się w obszarach rzeźby i działań site specific. Realizuje swoje projekty w drewnie oraz za pomocą samodzielnie przygotowywanego, ręcznie czerpanego papieru. Inspirują ją procesy zachodzące w świecie natury i materii tj. przemijanie i zmiana. W swoich pracach nawiązuje do filozofii Wschodu, w której znaczenie ma miejsce i obecność, a także pojęcia pustki i pełni. Ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Olsztynie na kierunku ceramika. W 2023 r. obroniła dyplom na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, pod kierunkiem prof. Magdaleny Grzybowskiej. Pochodzi z Lidzbarka Warmińskiego. Obecnie mieszka i pracuje we Wrocławiu.

An artist working in the area of sculpture and site-specific installations. She creates in wood and uses self-prepared, handmade paper. Inspired by processes taking place in the world of nature and matter, i.e. transience and change. In her works, he refers to Eastern philosophy, in which place and presence, as well as the concepts of emptiness and fullness, are important. She graduated from the High School of Fine Arts in Olsztyn, majoring in ceramics. The diploma in 2023, at the Faculty of Sculpture at the Eugeniusz Gerppert Academy of Fine Arts and Design in Wrocław, under the supervision of Prof. Magdalena Grzybowska. She comes from Lidzbark Warmiński. Currently lives and works in Wrocław.


W procesie

Instalacja dyplomowa ma charakter szkicu powstałego do przestrzeni nie istniejącej już biblioteki. Praca próbuje nawiązać relację z brakiem i pustką pozostawioną w owej przestrzeni tak, aby wykorzystując efemeryczność materii jaką jest papier, oddać ducha wnętrza, nie przytłaczając go. Traktuje o procesie. Zwielokrotnione połacie papieru czerpanego, ręcznie wykonywanego przez autorkę tworzą strukturę w przestrzeni, będącą komentarzem do opustoszałych sal. Instalacja pozostaje przestrzenią poświęconą odbiorcy, skłaniać ma do doświadczenia tu i teraz. Podwieszane arkusze działają na człowieka i wobec niego. Jest to studium indywidualnego procesu twórczego wynikającego z inspiracji szkicem, materią, działaniem oraz miejscem.

„Jesteśmy częścią całości i mamy na nią wpływ. Idziemy na spacer i zostawiamy odbicia stóp na ziemi. Przechodzimy ulicą, a atomy powietrza rozpierzchają się i robią nam miejsce. Wchodzimy do pomieszczenia, odbijamy się w szybach, zostawiamy za sobą swój zapach. Wydeptujemy ścieżki, wijemy gniazda. Tropimy po śladach sami nieustannie je pozostawiając.”

Cytat z pracy magisterskiej autorki

 

The diploma installation is a sketch created for the space of a library that no longer exists. The work attempts to establish a relationship with the absence and emptiness left in this space so as to use the ephemeral nature of the material, paper, to convey the spirit of the interior without overwhelming it. It is about process. Multiplied stretches of handmade paper, handmade by the author, form a structure in the space, a commentary on the desolate rooms. The installation remains a space dedicated to the viewer, prompting an experience of the here and now. The suspended sheets act on and towards the individual. It is a study of the individual creative process resulting from the inspiration of sketch, matter, action and
place.

“We are part of the whole and have an impact on it. We go for a walk and leave footprints on the ground. We walk down the street and the atoms of air scatter and make space for us. We enter a room, we reflect in the glass, we leave our scent behind. We trample paths, we make nests. We follow the footprints ourselves by constantly leaving them.”

Quote from the author's thesis