Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Autor: Martyna Kielesińska

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Martyna Kielesińska Kierunek studiów: malarstwo Tytuł pracy: "Not afraid of love" Promotor: dr hab. Grzegorz Sztwiertnia

 

„W skład pracy dyplomowej o tytule NOT AFRAID OF LOVE wchodzą 3 wideo, found footage

Z zewnątrz wszystko wygląda zupełnie inaczej, wideo, found footage

Praca wideo Z zewnątrz wszystko wygląda trochę inaczej jest projekcją wideo, podzieloną na dwa ekrany, zmontowaną ze znalezionych w Internecie materiałów reklamowych oraz fragmentów z filmu Jerzego Hoffmana Trędowata. Muzyka towarzysząca projekcji to ścieżka z filmu Trędowata, w tym walc skomponowany przez Wojciecha Kilara.

Z zewnątrz wszystko wygląda trochę inaczej jest pracą, w której skupiłam się na temacie kreowania wizerunku. Głównym pytaniem natomiast jest: na ile nieprawdziwe wyobrażenie może zastąpić szorstką rzeczywistość? W obu zestawionych obrazach zaprezentowałam wyselekcjonowane i wybrane przeze mnie idealistyczne przedstawienia dwóch sytuacji: w pierwszym obrazie jest to przedstawienie uczucia rodzącego się pomiędzy dwojgiem bohaterów, obraz idealnej miłości rodem z bajki o kopciuszku; w drugim obrazie jest to zainscenizowanie produkcji czekolady. Zainteresowało mnie sugestywne przedstawianie rzeczywistości, które ma na celu wzbudzenie konkretnych uczuć. Wybrałam film Jerzego Hoffmana ze względu na historie Głównej bohaterki, guwernantki Steni, która w oczach rodziny związkiem z zapewniła sobie awans klasowy. oraz ze względu na jego ogromną popularność, którą cieszył się po swojej premierze.

Decyzja reżysera odnoście planu zdjęciowego ulokowanego w Pałacu w Łańcucie były inspiracją do zestawienia wspaniałych wnętrz tego pałacu z rozlewającą się czekoladą.

Competition, wideo, found footage

W pracy wideo Competiton użyłam dokumentacji filmowej z Igrzysk Olimpijski w Londynie 2012-finał skoków do wody z 10m Kobiet. Rywalizacja sportowa, stres a także ocena sędziów wydała mi się interesująca i nawiązująca do sytuacji młodego artysty, który tak jak sportowiec jest zobligowany do rywalizacji i uczestniczenia w systemie ocen. Materiał filmowy przewrotnie został zmontowany do głównego motywu z filmu Love Story. Utwór ten także posłużył jako medium, swobodne edytowanie, zwiększanie prędkości, pozwoliło na manipulowanie tempem co mogło w rezultacie doprowadzić do efektu, który osiąga perkusista wykonujący swoją solówkę.

Ramię w ramię, wideo, found footage

Zbierając materiały do wideo chciałam się skupić na tym co uważane było, bądź wciąż jest, za kwintesencje humoru w Polsce. Chciałam aby w pracy pojawił się wątek Stanisława Barei (wykorzystałam fragment ścieżki dźwiękowej z filmu Miś). Jak się później okazało, dźwięk nawiązał charakterem do innego utworu mam tu na myśli główny motyw muzyczny z polskiego serialu Zmiennicy również Stanisława Barei. Swoją uwagę skupiłam natomiast na muzyce Przemysława Gintrowskiego i jego utwory wykorzystałam w montażu. Najważniejszy jednak pod względem tematycznym dla mojej pracy jest utwór Człowieczy los Anny German. W pracy chciałam opowiedzieć o kolejach losu z którymi każdy się mierzy. Zycie potrafi być zmienne, najlepiej można to porównać do snu który może być błogi i spokojny lub może zamienić się w koszmar i nie koniecznie mamy na to wpływ.”