Kartka z kalendarza

Pojekt graficzny Mikołaj Sałek / Realizacja Marzena Świniarska
Kartka z kalendarza
15 lipca 1972 r. pod hasłem „FART 72” rozpoczął się I Plener Studentów Szkół Plastycznych Krajów Nadbałtyckich z Finlandii, Szwecji, NRD i Polski.
Inicjatorem pionierskiej imprezy jak na ówczesną sytuację młodej plastyki, był student drugiego roku Grafiki Użytkowej PWSSP [Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych] [obecnie Akademia Sztuk Pięknych] w Gdańsku – Juliusz Tylman-Rogowski. Pełnił on wówczas funkcję przewodniczącego Rady Uczelnianej ZSP [Zrzeszenia Studentów Polskich].
„FART 72” został zorganizowany pod patronatem Jana Nikołajewa – przewodniczącego Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Gdańsku, Rady Uczelnianej ZSP przy PWSSP, Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, Prezydium Miejskiej Rady Narodowej i Towarzystwa Przyjaciół Gdańska.
W swojej pierwotnej formie miał charakter tradycyjnego pleneru malarskiego, ograniczającego się tylko do malarstwa sztalugowego. Było to pierwsze spotkanie uczelni artystycznych krajów o odmiennej specyfice kulturowej, konfrontacja postaw twórczych ukształtowanych w różnych warunkach politycznych. […] Fakt ten mimo barier językowych jest ważnym czynnikiem integrującym młodą generację artystyczną, a co za tym idzie wytwarza atmosferę, kontynuację tych spotkań na szerszą skalę w latach następnych.
FART wyłonił rzeczywiste potrzeby środowiska Studenckiego szkół plastycznych. Sprawą nie bez znaczenia jest fakt, że właśnie plastycy przerwali marazm panujący w kulturze studenckiej na Wybrzeżu.
Znak FART-u symbolizuje kierunki wyznaczające obszar, krąg wspólnego porozumienia młodych twórców państw o odmiennych formach ustrojowych. Autorem znaku jest ówczesny student, a obecny absolwent Wydziału Grafiki Użytkowej PWSSP w Gdańsku – Wiesław Osewski.
Tekst opiera się na fragmentach wypowiedzi zamieszczonych w artykułach:
Retrospekcja - I Plener, „Zeszyt Informacyjny III Pleneru” 1974, nr 0, s. 1.
m.s., Plener Studentów krajów nadbałtyckich, „Dziennik Bałtycki” 1972, nr 167.
Oprac. merytoryczne Monika Scharmach
Koordynacja projektu Anna Polańska


![„FART 72”, 1972 [I/94/5]](/pliki/1d208c6d33a303ef5afa7c72957952f355157b6f/bigthumb/fart-72-1972-i-94-5.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/120/3]](/pliki/da06d86c5b8c63313411d2df9c9bd10f5c8fe014/bigthumb/fart-72-1972-ii-120-3.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/120/10]](/pliki/eaba5e5fe7be8ea0e36f42e76992c97b0f1bc146/bigthumb/fart-72-1972-ii-120-10.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/121/1]](/pliki/d677c6fa13da05e5b64fd18bc12ab84d7aa0a6a9/bigthumb/fart-72-1972-ii-121-1.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/121/2]](/pliki/025c78780e439020bd3635b3c34d27e30877fe41/bigthumb/fart-72-1972-ii-121-2.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/121/6]](/pliki/8e93c62703dd51147640b1e5ed6447089580c295/bigthumb/fart-72-1972-ii-121-6.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/121/7]](/pliki/152215b26c996ddd540174c696355d3db9d146e3/bigthumb/fart-72-1972-ii-121-7.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/121/14]](/pliki/d1b3631f7ea48347dc37a23b8eecb0432ca4f256/bigthumb/fart-72-1972-ii-121-14.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/122/6]](/pliki/ce4b36afee2c9853cd099c626315c1e5dbfc4fa5/bigthumb/fart-72-1972-ii-122-6.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/122/8]](/pliki/bde66e886fa3ca143b4f310e49a3029089a0e80e/bigthumb/fart-72-1972-ii-122-8.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/122/11]](/pliki/59e352ffd159e1fd3d26e5ff79ec87d28aeca100/bigthumb/fart-72-1972-ii-122-11.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/122/15]](/pliki/f079c4fd11cf7f14c7fde2568a89d14099fbfe02/bigthumb/fart-72-1972-ii-122-15.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/123/4]](/pliki/3127a4d002334ddbdf70bf993d93ec8a88a51759/bigthumb/fart-72-1972-ii-123-4.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/123/7]](/pliki/ea6c83e124af25d5c849de1019c8f0fba1ec2dc1/bigthumb/fart-72-1972-ii-123-7.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/123/14]](/pliki/1f9daf2c662275437d69a57c056061f187faeb46/bigthumb/fart-72-1972-ii-123-14.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/124/2]](/pliki/9d409ad41c378b4f98a62cea92cc2052bac92914/bigthumb/fart-72-1972-ii-124-2.jpg)
![„FART 72”, 1972 [II/124/5]](/pliki/77c2c491c4919c27dff251a26b9a157d17817fe1/bigthumb/fart-72-1972-ii-124-5.jpg)